Sunt sigur că dacă te afli aproape de terminarea liceului începi să îți pui si tu întrebarea “Mai merită să fac facultate sau nu?”.

Când am terminat eu liceul, prin 2016 nu m-am gândit prea mult la asta, să fiu sincer. Nu m-am gândit deoarece vremurile erau altfel, iar perspectivele mai limitate în ceea ce mă privește.

Totuși, la ceva ani de când am terminat liceul și facultatea, am început să-mi pun și eu această întrebare. 

Îmi pun această întrebare, mai ales că am lucrat cu studenții în ultimii 3 ani și pot cântări mult mai obiectiv cât de importantă mai este facultatea în zilele noastre.

Să nu mai lungim povestea, vreau să îți ofer perspectiva mea asupra acestui subiect, cât se poate de obiectiv, având în vedere că nu mai sunt student de ceva ani și pot vedea lucrurile diferit, direct din piața muncii.

Mai merită să faci facultate în 2023?

Întâi de toate, vreau să îți expun puțin experiențele mele cu facultatea, asta dacă punctul meu de vedere încă nu ți se pare valid sau dacă nu m-ai citit niciodată și nu știi cine sunt.

Mă numesc Vlad Arhire, am 27 de ani în acest moment (2023) și la fel ca tine, drumul meu în viață nu a fost mereu simplu, iar deciziile pe care le-am luat nu au fost întotdeauna corecte pentru mine.

  • Am terminat Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor, specializarea Management (licență)
  • Am făcut un Master la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor, specializarea Marketing, cu toate că nu l-am terminat (am explicat de ce am renunțat la master)
  • Am beneficiat de două burse Erasmus de-a lungul masteratului – una în Finlanda (Laurea University of Applied Sciences), iar cealaltă în Franța (Rennes School of Business)
  • În 2018, în anul II de licență am fost plecat o vară întreagă în SUA, prin programul pentru studenți Work and Travel USA
  • Am lucrat în timpul facultății constant, iar acum sunt parte dintr-un start-up din domeniul consultanței fiscale
  • Am avut ocazia să instruiesc mai multe grupe de studenți de la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor într-un proiect numit “Peer To Peer Learning” – un proiect în care studenții lucrează și 1nvață unii de la ceilalți, lucrând pe task-uri înmânate de către companii
  • Am construit blogul thestudent.ro în 2020, iar de atunci și până în prezent mă preocupă și scriu în zona educației, în special educația adaptată la timpurile pe care le trăim.

Astfel, consider că experiența mea din timpul studenției, dar și de după ea, poate fi relevantă chiar și pentru tine, având în vedere că facultatea este, în cea mai mare proporție destul de statornică și mai puțin rezilientă.

Care sunt criteriile pe baza cărora considerăm importanța facultății?

Încep cu o mică mențiune: 

Tot ce scriu despre acest subiect face referire strict la facultatea românească. Excepțiile, vă rog să le faceți voi, întrucât sunt 100% sigur că avem și facultăți care se exclud din analiza mea – nicidecum nu generalizez.

De asemenea, nu mă voi folosi de absolut niciun studiu sau de vreo cercetare scrisă de profesori sau doctoranzi pe baza acestui subiect. Consideră acest articol ca fiind experiența și părerea mea, iar dacă nu rezonezi cu aceasta, nu este nicio problemă.

Astfel, uite la ce mă gândesc eu din punct de vedere criterii atunci când analizez importanța facultății din zilele noastre.

1. Adaptabilitate la piața muncii

  • adaptarea programelor de studiu și a curiculei
  • adaptarea personalului

Există și acum programe de studii care nu mai sunt neapărat relevante pentru eventuale meserii în care ar trebui să profeseze studenții care studiază domeniul respectiv (vezi mediul online).

Eu vă dau câteva exemple..

Eu sunt pasionat de marketing și de-a lungul timpului am făcut câte ceva pentru companiile sau proiectele în care am fost implicat. Cumva, sunt conectat la ce se întâmplă în zilele noastre la nivel de marketing și digital marketing.

La master, eu am studiat marketing, unde aveam chiar materii cu tentă digitală. 

Dar da, doar cu tentă digitală..

Comparând cu mediul real de business, în care eu gândeam și executam campanii sau diverse componente din mixul de marketing, materia de la facultate mă plictisea teribil și nici măcar profesorul nu era capabil să explice lucrurile așa cum ar fi trebuit explicate.

Atunci când nu există personal suficient în facultate (doctoranzi care să specializeze spre domeniile cu ramuri noi), materia va fi predată de un profesor cu un background diferit, care citește două-trei cărți, face un curs și pe urmă îți predă și te învață materia nouă.

La fel se întâmplă și în alte facultăți, cum ar fi facultatea de informatică, resurse umane, comunicare etc.

Concluziile?

Consider că programele de studiu trebuie reconstruite, astfel încât să puncteze mai multe aspecte practice ale domeniului și mai puțin studiatul suportului de curs oferit de profesor, scris prin anii 90 si neadaptat în prezent.

Facultățile trebuie să își pregătească viitorii profesori (doctoranzii) mai bine, astfel încât să poată fi capabili să susțină un curs/ seminar care să fie relevant cu meseria din ziua de astăzi.

Altfel, ne vom întreba în continuare de ce nu reușim să ne angajăm în domeniu după faculate.,

2. Orientarea spre student

Mă folosesc de acest termen folosit în marketing foarte des. Această abordare pune nevoile clientului mai presus nevoile afacerii, astfel că orice produs/ serviciu trebuie orientat către nevoile clientului.

Așa și cu facultatea.. 

Dacă nu este îndreptată către nevoile studentului din ziua de astăzi, din punctul meu de vedere, nu reprezintă un serviciu de calitate.

Am găsit cursuri de specializare pe internet, atât cu bani cât și gratuite, care te învață o anumită ramură dintr-un domeniu extrem de bine. 

Știi de ce? Deoarece omul care a făcut cursul a pornit fix de la nevoile tale, de la dificultățile pe care ai putea să le întâmpini tu dacă vrei să înveți pe cont propriu și s-a orientat 100% către progresul tău.

Din punctul meu de vedere, dacă ai o înclinație spre ceva și ești cu adevărat pasionat de un domeniu, să-ți pierzi 3-4 ani din viață acumulând informație în facultate este o decizie proastă.

Mai mult, orientarea facultății spre student ar trebui să țină cont și de alte aspecte:

  • test de admitere la toate facultățile (altfel facultățile vor deveni din ce în ce mai slabe, din punctul meu de vedere)
  • interviu la admitere (pentru matching-ul cu specializarea aleasă)
  • profesori care să fie mai degrabă mentori (să încurajeze studiul individual, iar rolul lor să fie de suport, de mentori și de inițiatori)
  • încurajare și creativitate pentru implicarea și participare activă a studenților la ore
  • feedback individual

Ce îți oferă facultatea, de fapt?

Nu vreau să înțelegi că facultatea nu e bună. 

Eu povestesc acum de un scenariu ideal, care cu siguranță nu se poate întâmpla peste noapte.

Totuși, facultatea îți oferă câteva lucruri pe care nu ți le poate oferi nimeni, în schimb.

1. Poziționarea într-un anumit statut social 

Știu că unii dintre voi ați putea râde de acest lucru, dar eu tot cred că în cultura noastră contează foarte mult statutul social.

Ce îți oferă facultatea din acest punct de vedere? 

Facultatea, efectiv te încadrează în rândul oamenilor cu “studii superioare”, care la nivel moral, pentru unii dintre noi poate conta mult.

2. Oportunități de dezvoltare personală

Oportunități de dezvoltare personală găsești cam oriunde în ziua de astăzi. 

Totuși, ce face facultatea bine din acest punct de vedere?

Facultatea îți oferă atât de multe oportunități de dezvoltare la nivel personal și ți le pune pe masă, iar tu doar trebuie să alegi ce îți place.

Exemple pot fi multe: 

  • ascociații studențești 
  • proiecte individuale și de echipă 
  • burse de studiu internaționale
  • programe internaționale
  • concursuri și multe altele

Dacă ești o persoană activă și implicată, din acest punct de vedere ți-aș recomanda să mergi la facultate fără nicio emoție! Vei avea numai de câștigat!

3. Bazele stufoase ale unei specializări

Dacă ai vrea să te faci cercetător sau academician, cu siguranță te vor ajuta toate cărțile și informațiile pe care le primești de-a lungul anilor de facultate.

Dacă vrei mai degrabă să fii un profesionist în domeniul pe care l-ai ales, bazele stufoase pe care le înveți la facultate s-ar putea să nu-ți folosească la nimic.

Oricum, ce ai studiat în anul I de facultate vei uita până în anul III.

Ce nu îți oferă facultatea, de fapt?

Facultatea nu-ți asigură o siguranță din punct de vedere profesional. 

Dacă, atunci când te-ai înscris la facultate scopul tău a fost să devii un bun profesionist sau direct manager, n-ai ales bine calea.

În linii mari, facultatea nu-ți oferă câteva lucruri importante:

  • nu-ți oferă suficiente baze astfel încât să te poți angaja în domeniu
  • nu-ți oferă stagii de practică potrivite sau nu-ți oferă deloc stagii de practică
  • nu-ți oferă cei mai potriviți pedagogi care să stea în fața ta
  • nu-ți oferă profesioniști care să îți arate și partea practică a specializării
  • de multe ori, tu ca student nu reprezinți decât un număr într-o statistică

Am și câteva recomandări pentru tine. Nu sunt neapărat cele mai bune recomandări, dar eu cred în ele foarte mult și din experiența mea, acestea au fost câteva criterii la care ar fi fost bine să mai fi lucrat în trecut.

👨‍🎓 Îți recomand să pui în balanță aspectele pozitive și negative atunci când îți alegi drumul.

👨‍🎓 Îți recomand să fii serios și implicat dacă alegi să mergi la facultate.

👨‍🎓 Îți recomand să profiți de oportunitățile pe care ți le oferă doar facultatea.

👨‍🎓 Îți recomand să nu te bazezi pe ideea că facultatea te scoate manager sau un profesionist în adevăratul sens al cuvântului.

👨‍🎓 Îți recomand să fii activ în zona profesională încă din facultate.

Continuă lectura cu un articol la care am muncit destul de mult, în aceeași direcție “Ce facultate să aleg?”

Share.

Fondator al platformei thestudent.ro - Specialist Marketing - Content Writer. Obiectivul meu este acela de a crea cea mai mare comunitate online prin care tinerii pot accesa informație de calitate, utilă și corectă.