Am terminat Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor la Universitatea Transilvania din Brașov. Am studiat Management, însă întotdeauna mi-am dorit să fi mers de partea cealaltă a baricadei – la concurenta ei ”Facultatea de Marketing”.

Cumva, așa sunt văzute la noi în universitate, ca fiind două specializări similare, între care ți-e greu să te decizi. Cu toate acestea, am terminat Managementul și am intrat la Master pe specializarea de Marketing.

Mai exact, masterul în Marketing este aprofundarea materiilor pe care le faci la licență. Vreau să-ți fiu de ajutor, așa că am să-ti povestesc ce poți face cu Facultatea de Marketing, cu păreri și sfaturi personale.

Pentru cine e potrivită Facultatea de Marketing?

Facultatea de Marketing este potrivită acelora care vor să învețe și să lucreze în industrii care implică promovarea, analiza datelor, cercetarea pieței, vânzarea directă sau online a produselor și așa mai departe. Este potrivită atât celor curioși și cărora nu le place rutina, cât și celor mai meticuloși și analitici.

Facultatea de Marketing este o combinație între materiile care necesită creativitate și materii exacte, unde totul se bazează pe cifre și interpretări. Facultatea de Marketing este o facultate de dificultate medie, care poate fi terminată cu eforturi nu foarte mari, dat fiind faptul că materia nu este foarte grea.

facultatea de marketing pareri

Ce studiezi la Facultatea de Marketing (materii)

Facultatea de Marketing cuprinde materii foarte diversificate, unele mai interesante, iar altele mai plictisitoare și demodate. Privind partea plină a paharului, facultatea încă te ajută să gândești analitic, să faci o cercetare de piață bună care să conducă la diverse strategii ulterioare.

Dacă te întrebi ce studiezi la Facultatea de Marketing la ciclul licență, iată o listă destul de complexă: Microeconomie, Macroeconomie, Statistică, Econometrie, un semestru de Matematică M2, Tehnici promoționale, Marketingul serviciilor, Marketing general, Comerț, Comerț internațional, Marketing Ecologic, Marketing Direct, Marketing Strategic, Cercetări de Marketing, Marketing Social, Marketing Politic, Marketing Internațional, Simulări de Marketing, Analiza informațiilor (SPSS), Baze de date etc.

Ce voi învăța să fac în Facultatea de Marketing?

Din câte am observat, studenții de la Facultatea de Marketing tind să deprindă abilități destul de bune de cercetare de piață și ceva analiza datelor.

Partea cu analiza datelor este un pic mai grea, aceasta putând să ia diverse forme, necesitând statistică, ceva matematică și gândire logică: lucrul în ceva programe cu formule precum Excel sau SPSS unde introduci date, le calculezi, iar apoi va trebui să le interpretezi.

De asemenea, marketingul îți oferă o perspectivă bună asupra pieței de larg consum. Vei reuși să înțelegi conceptul de 4P, adică Preț, Produs, Promovare, Plasare. Vei deprinde abilități de a înțelege ce este ciclul de viață al produselor, cum se vinde un produs, categoriile de oameni care îl cumpără, tehnici de vânzare și așa mai departe.

Cu toate că în ziua de astăzi marketingul se practică mai mult în online, îți mărturisesc că în facultate nu vei aborda aceasta zonă, iar dacă se va aborda, se va face vag și foarte teoretic.

cei 4P ilustratie pentru studenti facultatea de marketing

Ce poți face cu Facultatea de Marketing

Ce poți face cu Facultatea de Marketing? Ei bine, cu Facultatea de Marketing poți face multe lucruri, iar în același timp poți face foarte puține lucruri. Asta înseamnă că dacă te bazezi doar pe facultate, află că nu vei reuși să faci aproape nimic.

Trebuie să începi să înveți ”Marketingul modern (online)” pe lângă ceea ce faci la facultate deoarece vine în completarea tuturor conceptelor pe care le înveți la facultate, despre care am povestit aici.

Vânzarea nu se mai face doar fizic, ci și online. Produsele nu se mai promovează foarte mult fizic, ci predominant online. Au apărut servicii și modalități de analiză, cercetare și vânzare noi, care se practică doar în mediul online. Cu toate acestea, iată la ce joburi poți spera cu cunoștințele acumulate din Facultatea de Marketing:

  • să lucrezi în vânzări
  • poți merge către un job în cercetări de piață (sondaje, interviuri, testare de produs și altele)
  • poți opta către un job în publicitate/ media (agenții de publicitate, tipografii, televiziune, radio etc)
  • poți face partea de marketing pentru o companie care activează în comerț (dezvoltare produs, lărgirea portofoliului de clienți, creșterea vânzărilor, promovare etc)
  • te poți orienta spre consiliere vânzări de produse cum ar fi cele financiare, de înfrumusețare etc.
  • să organizezi evenimente, târguri, expoziții
  • altele

Ce meserii de viitor poți avea cu Facultatea de Marketing?

Vreau să fac corelația dintre viitor și online. Marketingul se desfășoară în cea mai mare parte online, iar asta a transformat și dezvoltat multe meserii în domeniul marketing. Spre exemplu, dacă îți completezi abilitățile deprinse în facultate cu ceea ce înveți singur pe partea de online, astăzi poți lucra ca:

  • Specialist/ Manager Social Media
    Faci reclame, gestionezi comunități, scrii texte, postezi, analizezi rezultate etc)

  • Google SEM/PPC Specialist
    Pe zona de reclame plătite cu ajutorul Google Ads sunt foarte multe joburi disponibile. Aici va trebui să știi să setezi campanii de Google Adwords care aduc rezultate – adică să știi să gestionezi bugetul, să alegi cuvintele cheie extrem de bine, să cercetezi concurența, să scrii persuasiv etc.

  • SEO
    Vei crește traficul pe website-uri organic, adică fără reclame plătite. Va trebui să știi să faci audit pe performanța website-urilor, să faci strategii de cuvinte cheie, experiența utilizatorului, viteza de încărcare, optimizarea conținutului și al imaginilor, optimizare tehnică (URL-uri, redirect, optimizare cod etc).

  • Web Designer
    Creare website-uri, landing page-uri, UI/UX

  • Analist date (Data Analyst)
    Analiza comportamentelor consumatorilor, analiza fenomenelor de piață, previzionarea vânzărilor, creșterea performanței afacerii, identificarea problemelor cu ajutorul datelor, luarea deciziilor de marketing pe baza datelor etc. Trebuie să știi să culegi și analizezi date, să le interpretezi și să oferi soluții și recomandări pe baza acestora.

    Vei colecta date cantitative și calitative, vei lucra cu excel-uri, baze de date (SQL sau altele), vei întocmi grafice. După spusele celor de la Google, în momentul de față sunt mai multe posturi disponibile de Google Analyst pe piața internațională decât oameni pregătiți în domeniu.

  • Copywriter
    Copywriting-ul este arta de a convinge și vinde prin scris. Va trebui să fii capabil să scrii texte pentru campanii de marketing, pentru pagini de website-uri, evenimente și altele, care să convingă și să ajute la creșterea vânzărilor. Uite ce face un copywriter.

  • Specialist Marketing
    În calitate de specialist, va trebui să știi cam din toate cele enumerate mai sus, plus multe altele. Va trebui să fii un bun strateg, să știi să gestionezi bugete de marketing, să aduci rezultate companiei pentru care lucrezi, fie că acestea sunt atragerea de noi clienți, creșterea vizibilității brandului, creșterea vânzărilor.

  • Altele

Despre toate meseriile de mai sus am discutat într-un articol dedicat digital marketing-ului.

Facultatea de Marketing nu îți va garanta un job în aceste zone expuse mai sus, dar îți poate crea un avantaj dacă o ai. După cum spuneam, pe lângă facultate și cunoștințele acumulate de acolo, va trebui să înveți marketing digital, la modul practic.

Foarte puțini oameni care lucrează în marketing online au facultate de marketing făcută, iar asta ne arată faptul că Facultatea de Marketing nu este neapărat relevantă.

Share.

Fondator al platformei thestudent.ro - Specialist Marketing - Content Writer. Obiectivul meu este acela de a crea cea mai mare comunitate online prin care tinerii pot accesa informație de calitate, utilă și corectă.