fbpx
Timp de citire: 5 minute

Copywriting-ul este un domeniu atât de căutat în ultimul timp datorită faptului că foarte multe afaceri și-au început activitatea în mediul online, un mediu foarte concurențial cu o deschidere mare spre audiența din spatele telefoanelor și a calculatoarelor.

Persoana care practică această meserie se numește copywriter. Dar ce face un copywriter mai exact? Ce înseamnă copywriter/ copywriting și de ce ar putea să te intereseze o carieră în domeniu? Pe măsură ce vei citi articolul o să înțelegi ce presupune această meserie și poate chiar vei cocheta cu ideea de a fi și tu un copywriter.


Ce este copywritingul?

Într-un articol de pe internet, Jacon McMillen expune foarte simplu ceea ce însemană copywritingul, afirmând că acesta este procesul de scriere a cuvintelor cu scopul de a îndema cititorul să întreprindă o acțiune, mai exact să facă o achiziție, să de-a click pe un buton, să facă o programare etc.

De regulă, copywritingul este conectat cu domenii precum marketing/ publicitate și are rolul de a face cunoscută o companie/ un produs/ serviciu, iar mai apoi să convingă publicul sau un anumit grup de persoane să întreprindă o acțiune specifică.

Ce înseamnă copywriter?

Cuvântul ”Copywriter” sună atât de special și frumos, astfel încât multă lume are o percepție greșită despre ceea ce înseamnă copywriter cu adevărat! Dacă ar fi să traducem în limba română, denumirea ”copywriter” ar face referire la ”persoana care scrie texte/ crează texte” sau mai poetic, ”persoana care dă viață cuvintelor”.

Ce face un copywriter?

Conform AWAI (American Writers and Artists Institute) un copywriter este persoana care scrie texte pentru diverse materiale promoționale/ publicitare. Copywriterul este responsabil pentru scrierea textului din

  • broșuri
  • panouri publicitare
  • site-uri web
  • pagini de produs
  • postări de social media
  • anunțuri
  • campanii de PR
  • e-mailuri
  • reclame
  • titluri
  • sloganuri
  • multe altele.

Dacă pare simplu la prima vedere să scrii text, ar trebui să știi că scrierea textului reprezintă o mică parte din ceea ce face un copywriter. În principiu, copywritingul are la baza un model foarte renumit, AIDA (attraction, interest, desire, action).

Un copywriter adevărat trebuie să cunoască foarte bine acest model, să cunoască extrem de bine produsul sau serviciul pentru care scrie, concurența produsului/ serviciului existent, precum și oamenii cărora li se adresează acel produs/ serviciu.

Tot cea am enumerat mai sus se poate cataloga drept ”research/ pregătire”, iar abia după momentul în care aceste lucruri ajung să fie concretizate urmează procesul de scris efectiv.

De asemenea, un copywriter bun trebuie să cunoască câteva lucruri mai tehnice, cum ar fi SEO on page – astfel încât tot ceea ce scriu pentru site-uri web/ reclame din Google să fie optimizat pentru motoarele de căutare.

Diferența dintre Copywriter și Content Writer

Mulți oameni confundă aceste două persoane, aceste două meserii.

  • A fi Copywriter înseamnă să scrii ceva cu scopul de a îndemna la o acțiune specifică, cum ar fi vânzarea unui produs. Un exemplu de ce face un copywriter este reclama de la FoodPanda, expusă mai sus.

  • A fi Content Writer înseamnă a crea conținut (poate fi atât text, cât și video) cu scop informativ/ educațional. Pe scurt, Content Writer-ul este în general omul care scrie ebook-uri, care scrie articole de blog, prezentări cu diverse scopuri, care face materiale video/ text informaționale. Exemplu de content writing este blogul thestudent.ro, unde găsiți articole informaționale/ educaționale.

Cu toate acestea, există persoane care îmbină cele două meserii, însă trebuie înțeles că domeniile sunt un pic diferite la bază. Aceste două domenii sunt tangențiale într-un anumit punct, dar totuși sunt diferite.

Exemple de copywriting aplicat în diverse forme

Pentru a te ajuta să-ți faci o idee mai bună despre ceea ce face un copywriter îți voi ilustra mai jos câteva exemple de copywriting din viața reală.

1. Exemple de copywriting – email marketing

2. Exemple de copywriting – site-uri web

De ce este copywritingul o meserie frumoasă și de viitor?

Regăsindu-mă în postura de a fi chiar unul dintre cei care practică această meserie, m-am gândit că aș putea să trec în revistă câteva aspecte care mă fac să cred că această meserie este bună, frumoasă și de viitor.

1. Business-ul online, comerțul online au la bază copywriting

Se mai spune despre copywriting că este ”arta de a vinde prin scris”. Totodată, toate afacerile din mediul online au nevoie de vânzări pentru a putea fi profitabile și a se dezvolta, iar copywritingul apare ca un element mega important în promovarea și procesul de vânzare al oricărui business.

Copywritingul chiar vinde bine dacă este folosit cum trebuie! În ziua de astăzi, nimeni nu mai cumpără nimic până nu trece prin text, până nu este sigur că acel produs/ serviciu îi acoperă nevoile.

2. Copywritingul se poate face de oriunde

Un avantaj al acestei meserii este faptul că îți oferă flexibilitate și oportunitatea de a lucra de oriunde. Poți scrie din orice loc vrei și te poți organiza după bunul plac.

3. Poți lucra independent

Un copywriter cu ceva experiență în spate și cu un portofoliu de clienți consistent poate ajunge să lucreze pe cont propriu, rotunjiindu-și veniturile considerabil și având câtă libertate dorește.

Dacă ești cunoscător și de o limbă străină bine atunci plaja ta de clienți se mărește. Companiile din industriile precum tech, home&deco, medicală, business au nevoie constant de copy de calitate pentru a-și vinde produsele și serviciile.

4. Ai șansa de a-ți da frâu liber creativității

Dacă ești un om creativ, care vede mereu că ceva se putea face mai bine la competitorul x sau y, atunci cu siguranță că această meserie ți se va potrivi ca o mănușă.

În copywriting este foarte bine dacă ai propriul tău stil de scris și să îți pui creativitatea la treabă! De fiecare dată primești un brief (niște direcții/ instrucțiuni) în care trebuie să concepi textul, iar restul ține doar de tine.

5. Copywritingul te menține informat/ cult

De regulă, copywritingul te va pune în situația în care va trebui să citești, să înțelegi tot felul de lucruri, fie că îți plac, fie că nu. De exemplu, dacă scrii despre un produs de igienă orală, ar trebui să te documentezi, să vezi cum funcționează, ce beneficii aduce etc.

De asemenea, cu cât te ambiționezi să înțelegi mai bine comportamentul uman, cu atât vei concepe texte mai persuasive și mai eficiente!

Cum se învață copywriting-ul?

Ei bine, copywritingul este un domeniu care nu prea se învață la școală. Da, ar putea fi ceva materii corelate cu acest domeniu, însă un profil de copywriting eu încă nu am văzut. Oricum, deși nu se învață la școală, ar trebui să știi că este un domeniu accesibil oricărei persoane care dorește să învețe ceva nou și să profeseze într-o meserie modernă.

Modalități de a începe o carieră în copywriting

  1. Documenteză-te despre ceea ce înseamnă copywritingul – la nivel de cărți, articole de specialitate, content de pe internet de la specialiști.

  2. Începe un curs online de copywriting pentru începători. Folosește-te de resurse gratuite de pe internet de la cei care fac asta deja (Iosif Vidoni și colegii săi de la kiwimarketer ar fi un început bun – îi găsești pe Facebook).

    Iată câteva resurse aici
    https://www.youtube.com/watch?v=wvB284ux9_g&t=2913s
    https://romaniancopywriter.ro/blog/

  3. După ce reușești să afli bazele, principiile fundamentale ale copywritingul-ui, o cale faină de a învăța este prin a pune în practică – să începi să scrii gratis, să-ți imaginezi, să faci texte pentru un site, pentru o reclamă, produs etc. Dacă ai un prieten, o cunoștință care are o afacere, porpune-i să îi faci tu partea de text pe gratis. Dacă nu, pune un anunț pe grupuri de Facebook (grupuri de afaceri/ de markting/ antreprenori) în care să scrii că ești la început și vrei să înveți, oferindu-ți serviciile gratuit.

  4. Caută un internship/ job la care să ai ocazia să înveți mai mult practic

Ți-a fost util articolul?


Vlad Arhire

Student masterand, împătimit al experiențelor de orice fel și dedicat vieții de student. Unul dintre obiectivele lui este acela de a-și ajuta colegii mai mici să profite de anii frumoși ai studenției, să învețe din greșeli și să beneficieze de orice oportunitate valoroasă. Printre realizările sale regăsim două experiențe de studiu în străînătate prin programul Erasmus, o experiență în SUA prin programul Work and Travel. Pe partea profesională, Vlad este activ în zona de Marketing.

0 comentarii

Lasă un răspuns

Avatar placeholder

Adresa ta de email nu va fi publicată.