În ziua de astăzi, inevitabil aproape orice job include in fișa postului abilități de operare a calculatorului. Chiar dacă excludem joburile care nu implică deloc munca pe calculator sau lucrul cu alte device-uri, tot am rămâne la la o listă enormă în care aceste abilități sunt vizate de către angajatori.
În orice caz, mă aștept ca orice tânăr care este născut după anii 2000 să știe să facă nativ aceste lucruri, deoarece ne întâlnim cu ele chiar și fără să avem un job: stăm cu telefonul în mână în permanență, ne jucăm, scriem mesaje, utilizăm platforme și așa mai departe.
Totuși, sunt câteva abilități care apar aproape pe orice fișă a postului, iar eu am încercat să rezum aceste competențe la o listă cu cele mai căutate 10 abilități de operare a calculatorului.
De ce se caută competențele de operare a calculatorului?
Când mă refer la competențe de operare a calculatorului nu mă refer la abilități tehnice, cum sunt cele pe care le execută un specialist IT sau un specialist care lucrează cu diverse programe complexe. Abilitățile de operare a calculatorului sunt cele de bază: a știi să navighezi pe internet, a știi să folosești câteva programe utile și simple.
Pe măsură ce ne îndreptăm rapid către o zonă în care hârtia de scris este lăsată la magazin, ne dăm seama că aproape orice job necesită cel puțin un anumit nivel de interacțiune cu computerele.
De altfel, cei care au abilități bune în utilizarea calculatorului obțin un avantaj față de cei care nu o prezintă acest lucru la angajare. Aceste abilități sunt extrem de importante deoarece fac munca noastră de zi cu zi mai ușoară, ne ajută să comunicăm mai eficient, ne ajută să ne conectăm cu alte departamente și așa mai departe.
Așadar, unele dintre cele mai căutate abilități de bază în operarea calculatorului sunt:
1. Cunoștințe de operare a pachetului Microsoft Office
Pachetul Microsoft Office este ceva nou pentru tine? N-ai auzit sau n-ai lucrat niciodată în ceva de la Microsoft (Word, Excel, PowerPoint, Outlook etc)? Atunci ai face bine să dai o fugă pe Google și să începi să le testezi, deoarece sunt extrem de simplu de utilizat.
Oricum, să nu divagăm de la subiect – cunoașterea pachetului Microsoft Office este una dintre primele criterii pe care trebuie să le luăm în considerare atunci când aplicăm la un job, chiar dacă, de multe ori vei observa că nici nu se menționează acest lucru în descrierea jobului, deoarece acest lucru ar trebui să fie de la sine înțeles.
Aproape oricărei firme i-ar fi greu să funcționeze fără Microsoft Office. Suita de la Microsoft are un set de programe pe care aproape orice angajat de la locul de muncă le folosește.
Dacă totuși, încă nu ești familiarizat cu ele, îți recomand să începi să cauți pe YouTube și să faci niște practică cu ele. Iată cu care ai putea să începi pentru a bifa această abilitate:
Excel Spreadsheets (foi de calcul)
Excelul (Foile de calcul) sunt instrumente incredibil de utile pentru stocarea și organizarea datelor în tabele, precum și pentru efectuarea de calcule (de bază sau foarte avansate). Totodată, Excelul îți oferă posibilitatea de a crea grafice, diagrame, care îți vor permite să vizualizezi datele și să le analizezi.
În ziua de astăzi, aproape toate locurile de muncă lucrează cu date – colectează date, inițiază acțiuni și iau decizii pe baza unor date. Datele pot să fie numere de telefon, nume de persoane, adrese, salarii, date calendaristice, procente și multe altele.
Pe măsură ce accentul se va muta din ce în ce mai mult asupra datelor, aproape toate locurile de muncă vor avea nevoie de oameni care cunosc cel puțin la nivel de bază Microsoft Excel. Cu cât știi mai bine să lucrezi cu Excel, cu atât îți sporești șansele de a fi angajat (să știi să lucrezi cu seturi mai de date, funcții, cu formule, cu integrări).
Am povestit și arătat cu exemple reale despre 20 de funcții din Excel pe care dacă le cunoști și le înțelegi utilitatea la un loc de muncă, te poți lăuda cu ele în fața angajatorului.
Word Document
Microsoft Office este folosit în orice instituție, companie, precum și în aproape orice casă. În ziua de astăzi, este vital să știi cum se utilizează Microsoft Word, deoarece majoritatea documentelor din mediul online au acest format!
Microsoft Word te ajută să creezi documente pentru uz personal, dar și documente care pot fi partajate rapid și ușor cu alți membri. Orice angajator va considera că știi să folosești word-ul, să scrii un document, să schimbi un font sau o culoare, ori că știi să exporți documentul într-un pdf.
Nu mai las tutorial pentru Microsoft Word, deoarece sunt sigur că suntem capabili cu toții să folosim acest program, însă îți voi da câteva ponturi cu cele mai urmărite abilități de scriere în Word:
- să scrii organizat și structurat (Titluri, Subtitluri, Paragrafe etc)
- să folosești instrumentele de indentare, aliniere
- să știi să folosești note de subsol și să adaugi logo-ul/ informații
- să creezi tabele și să le formatezi frumos
- să inserezi semnatură digitală
PowerPoint (prezentări)
Microsoft PowerPoint este acel program în care se fac prezentări, cu scopul de a fi afișate pe un ecran. Prezentările din PowerPoint au structura formată din slide-uri cu texte, imagini sau alte elemente vizuale. Din punctul meu de vedere, Microsoft PowerPoint este extrem de ușor de folosit, intuitiv, deloc complicat.
În principiu, acest program se folosește mai mult pe la liceu, dar și mai mult la facultate. Sunt locuri de muncă care folosesc des PowerPoint, altele mai rar. Oricum, rămâne o abilitate pe care orice tânăr trebuie să o aibă!
Dacă vrei să înveți cum să lucrezi frumos în PowerPoint sau dacă ai nevoie de inspirație, am pregătit câteva modele de PowerPoint de care m-am tot folosit de-a lungul facultății.
2. Abilități de navigare pe internet și rețele sociale
Aproape orice loc de muncă va avea măcar o funcție a firmei conectată la internet. Fie că este un website, fie că este un email, un canal de YouTube, un cont de Facebook sau orice altceva. Chiar dacă tu nu vei lucra pe aceste platforme, este necesar să știi să te folosești de ele la un nivel minim.
Consider că cea mai mare abilitate pe care trebuie să o ai în această categorie este eficiența cu care navighezi pe internet. Mai exact, cât de rapid ești, cât de precis ești, cât de bine știi să găsești informații.
Totoodată, abilitățile de a folosi rețelele sociale sunt extrem de importante la locul de muncă în ziua de azi. Majoritatea firmelor își găsesc clienți pe rețele sociale, angajează oameni din rețele sociale, vând produse în astfel de platforme și comunică cu piața.
Spre exemplu, printre rețelele sociale cele mai folosite de către companii regăsim Facebook, Instagram, LinkedIn.
3. Abilități de folosire a e-mailului
Într-un mediu profesional, e-mailul este cea mai folosită metodă de comunicare între angajați, departamente, precum și în comunicarea cu clienții sau partenerii. E-mailul este folosit zilnic, fie că este vorba de Gmail, Outlook, Yahoo sau orice altă platformă.
Ideea de bază este aceeași la orice loc de muncă: indiferent de platforma pe care o folosește compania pentru email-uri, este important să știi să scrii un email într-o notă profesională (formal), să te prezinți, să te semnezi.
Conform unui studiu făcut de The Radicati Group (având ca perioada de studiu 2015-2019) utilizarea e-mailului la nivel mondial continuă să crească într-un ritm accelerat. În 2015, numărul utilizatorilor de e-mail la nivel mondial a fost aproape de 2,6 miliarde, iar pânâ la finalul anului 2019 se spunea că peste o treime din populația lumii va folosi e-mailul. Conform unei informații neoficiale de pe Google, astăzi sunt sunt peste 4 miliarde de utilizatori de email la nivel global.
Mai încape îndoială de importanța acestei abilități? Dacă nu mai încape, atunci încearcă să folosești emailul cât de des poți, familiarizează-te cu platformele, organizează-ți emailurile în fișiere separate. Iar dacă vrei să vezi despre cum se scrie fain un email formal, citește articolul făcut de mine acum ceva timp.
4. Abilități de folosire a programelor de planificare
Într-adevăr, programele de planificare sunt folosite, cu precădere de către companiile mai mari, precum corporațiile sau companii unde există câteva zeci de angajați măcar.
Oricum, dacă se aplică la tine sau dacă ești măcar curios de aceste programe, o să îți explic pe scurt cam ce se face în ele, deoarece de-a lungul timpului am lucrat cu câteva ca acestea.
- se creează un spațiu comun unde au acces angajații companiei
- se creează proiecte și se oferă detalii despre acestea (timp de execuție, buget, milestones, echipa alocată etc)
- se creează un plan de execuție (de la faza de comisionare și până la rezultatul final)
- se creează task-uri (activități) mari, care sunt cumva planificate pe o perioadă mai mare de timp
- se creează task-uri micuțe zilnice (task-ul mare despicat în bucăți mai mici)
- se atribuie fiecare task (sau mai multe) persoanelor din echipă
- se marchează ce s-a făcut, ce a mai rămas de făcut intră la lista cu task-uri de făcut
- se monitorizează progresul
- altele
Vei regăsi aceste cerințe în joburi ca cele din domeniu IT, marketing, proiectare, finanțe, iar cele mai întâlnite programe de planificare sunt Trello, Jira, Assana, iar scopul lor este de a eficientiza munca, de a putea monitoriza progresul, de a organiza oamenii, timpul și activitățile.
5. Abilități de operare Windows
Sistemele de operare (cum e Windows, Macos) sunt programe care ajută un computer să își execute cele mai de bază funcții. Aceasta este o abilitate importantă de știut, deoarece computerele au nevoie de un sistem de operare pentru a funcționa.
De obicei, computerele vin cu sisteme de operare preinstalate. Din acest motiv, este important să ai cunoștințe generale despre acestea. De la sine înțeles, atunci când vei primi un loc de muncă care implică folosirea calculatorului, va trebui să știi câteva lucruri de bază, cum ar fi: să te conectezi la o rețea de internet, să știi să instalezi programe, să creezi fișiere.
Ce trebuie să faci dacă nu ești încă stăpân pe aceste abilități?
Totul se învață, iar generația tânără, care este deja nativă în ceea ce privește tehnologia și spațiul digital va reuși să se adapteze foarte repede la aceste cerințe. Ce ar trebui să faci dacă încă nu ești stăpân pe aceste abilități digitale?
1. Să încerci să înțelegi cum funcționează calculatorul
Înainte de a-ți îmbunătăți abilitățile, ar fi important să înțelegi cum funcționează computerele, în general. Învățarea elementelor fundamentale ale calculatorului îți poate oferi cunoștințe de bază, care te vor ajuta să înțelegi și utilitatea programelor.
2. Faci cursuri online gratuite
O modalitate excelentă de a-ți îmbunătăți abilitățile de bază în ceea ce privește operarea calculatorului este să urmezi cursuri în zona pe care dorești să o îmbunătățești. Există foarte multe tutoriale scurte și foarte bine explicate pe YouTube, în limba română.
3. Să pui în practică ceea ce înveți
Pentru a reuși să fii stăpân pe abilitățile pe care le-ai învățat, ar trebui să aplici totul în programele cu care te-ai familiarizat. Dacă vei avea un interviu pentru un loc de muncă în care va trebui să folosești un anumit sistem de comunicare prin email, fă-ți timp pentru a afla cum să-l folosești în prealabil.