fbpx
Timp de citire: 4 minute

De aproximativ 5 ani lucrez în diferite ramuri din Marketing și am interacționat cu mai multe de branduri. De asemenea, la facultate am studiat Management și Marketing, iar termenul de ”brand sau branding” apăreau foarte des în discuțiile și proiectele noastre.

Cu toate acestea, a durat foarte mult până să înțeleg pe deplin ce este un brand și care este cu adevărat rolul și importanța lui în societate sau în mediul de afaceri. Probabil în acest moment ești la fel de confuz cum am fost și eu, așadar îți voi da explicația cea mai ușoară despre ce înseamnă un brand și care sunt elementele din care este format acesta.


Despre ce înseamnă/ ce este un brand?

Definiția brandului

Un brand sau o marcă (termenul românesc) este cea mai valoroasă componentă a unei companii și cuprinde o multitudine de experiențe și elemente. Brandul este percepția pe care consumatorii o au despre un anumit produs, serviciu sau companie. Un brand este definit ca un activ intangibil al unei companii și este mai mult decât un produs sau serviciu, logo sau nume.

Prin branding, o companie se poate poziționa într-un mod unic în mintea consumatorilor și se poate diferenția față de competitorii săi. Cu cât un brand este mai dezvoltat și puternic pe piață, consumatorii pot identifica cu ușurință produsele și serviciile sale, precum și valoarea emoțională pe care acesta o transmite.

Astfel, un brand reprezintă valorile companiei, promisiunea pe care acesta o face către clienții și partenerii săi, precum și relația sa cu societatea. Astfel, eliminăm toate zvonurile conform cărora numele, logo-ul și sloganul companiei definesc ceea ce este sau ce înseamnă un brand.

Tipuri de brand

O companie de dimensiuni mari, poate deține mai multe branduri (tipuri de branduri) care pot apărea sub forma unei ierarhii. Putem aminti aici brandul (marca) corporativ/ă, care cuprinde valorile generale ale companiei sau ale grupului de companii. De asemenea, regăsim brandul de familie, care înglobează mai multe branduri asociate, dar care nu au în mod neapărat legătură unul cu celălalt (ex. Toyota și Panasonic, componente ale aceluiași grup).

Mai mult, putem regăsi brandul individual, care face referire la un produs specific sub formă de nume sau numere (ex. BMW X5, Iphone 5 etc). Atunci când ne adresăm la persoane care activează ca și societăți comerciale, cum ar fi personal traineri, psihologi, avocați etc, aici putem aduce în discuție brandul personal.

Elemente de branding și consolidarea brandul

După cum spuneam mai sus, un brand cuprinde o multitudine de elemente tangibile sau intangibile. Conform lui Marty Neumeier, unul dintre cei mai buni profesioniști din domeniu, să construiești un brand este nevoie de o întreagă comunitate. Mai jos, regăsim o schița expusă în cartea sa ”The Brand Gap”, prin care putem înțelege elementele de branding care definesc valoarea și identitatea brandului.

ce inseamna brand-elementele care creeaza un brand figura Neumeier 2006 The Brand Gap
Elementele care consilideaza un brand
Sursa: Neumeier (2006)

Așadar, avem pe de-o parte identitatea vizuală, formată din numele companiei, sigla, elemente de comunicare, sloganul, manualul de identitate vizuală, website-ul, ambalajul etc. Pe de altă parte, un brand se consolidează ingloband serviciile, acțiunile angajaților și partenerilor, precum activitățile de marketing, financiare, relațiile publice, responsabilitate socială etc.

Strategia de brand

Fără doar și poate, strategia de brand se creează prin cei trei factori cruciali care ajută la consolidarea acesteia: segmentare, targetare și poziționare. Fără parcurgerea meticuloasă a fiecăruia dintre acești pași, un brand nu poate avea succes.

Segmentare

Încă de la început, un brand trebuie să se identifice segmentele de piață (oameni) cărora se adresează și să înțeleagă comportamentele acestora pentru a acoperi în mod eficient nevoile acestora. O companie poate ținti către mai multe segmente diferite de clienți. Scopul principal este acela de a găsi calea și metodele potrivite pentru a satisface nevoile si așteptările acestora pentru a crea o relație de lungă durata. Această segmentare poate fi:

  • geografică
  • demografică
  • psihografică
  • comportamentală

Luăm exemplul LinkedIn, platforma socială care spre deosebire de Facebook, a țintit segmente diferite de clienți, formate din oameni care își caută de muncă și afaceri care vor folosi rețeaua pentru a-și vinde serviciile. Atractivitatea segmentelor este principalul motor care conduce la alegerea acestora. Printre criteriile de alegere a segmentelor de piață se regăsesc:

  • măsurabilitatea și substanțialitatea segmentelor (mărimea acestora, puterea de cumpărare, profitabilitatea etc)
  • accesibilitatea (să fie accesibile, ușor de ajuns la ele)
  • diferențiere (să fie distincte, spre exemplu diferențierea dintre bărbați și femei sau gruparea acestora într-un singur segment)
  • aplicabilitate (să se găsească metodele de a le capta și a-i convinge)

Targetare

Pe scurt, după ce s-au identificat segmentele de clienți, o companie trebuie să decidă care va fi publicul țintă pentru diferite campanii, produse/ servicii și cum va adresa oferta în fața acestora. Astfel, segmentele de clienți pot fi atinse prin targetare în masă, segmentare multiplă (mai multe segmente de clienți pentru aceeași acțiune), segmentare unică (sau de nișă) sau segmentare indivduală.

Strategia de poziționare a brandului

Un capitol delicat este reprezentat de modul în care un brand apare în fața oamenilor și companiilor care interacționează cu acesta, precum și modul în care oamenii percep acel brand. Spre exemplu, un brand precum Mercedes, se poziționează în fața consumatorilor ca fiind o mașină premium, destinată oamenilor de afaceri sau oamenilor bogați. 

De asemenea, Coca-Cola apare și este percepută de către oameni drept o băutură care susține momentele frumoase, împărtășite între familie și prieteni. Astfel, dacă o companie nu înțelege și nu identifică corect segmentele de clienți, nu va avea succes în industrie. Poziționarea ajută un brand să se diferențieze față de competiție, să își prezinte oferta unică, precum și de a oferi valoare și satisfacție clienților, care vor contribui la profitabilitatea companiei.

Exemple de branduri

Orice companie reprezintă un brand deoarece fiecare companie este percepută într-un anumit mod de către cei care interacționează cu această. Fiecare companie consolidează o relație mai mult decât tranzacțională cu clienții săi, care se valorifica prin experiențe și emoții. S-a dovedit că oamenii leagă relații emoționale cu produsele pe care le cumpără, spre exemplu Iphone, produsul de la Apple.

Iphone este un brand, reprezentând un produs creat de compania Apple, care pe lângă telefoane mai face și alte produse. Un studiu a demonstrat că oamenii dezvoltă aceleași sentimente pentru telefonul lor precum cele din relația cu persoana iubita.

Cu toții cunoaștem și interacționăm cu sute de branduri în viață de zi cu zi, iar printre acestea putem exemplifica aleatoriu: Nivea, Dacia, Volvo, Danone, H&M, Carrefour, Nike, Fossil, Apple, Facebook, Samsung, Ives Rocher, Colegate, Tarom, Airbnb și multe multe altele.

Ți-a fost util articolul?


Vlad Arhire

Student masterand, împătimit al experiențelor de orice fel și dedicat vieții de student. Unul dintre obiectivele lui este acela de a-și ajuta colegii mai mici să profite de anii frumoși ai studenției, să învețe din greșeli și să beneficieze de orice oportunitate valoroasă. Printre realizările sale regăsim două experiențe de studiu în străînătate prin programul Erasmus, o experiență în SUA prin programul Work and Travel. Pe partea profesională, Vlad este activ în zona de Marketing.

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.