Cercetătorii au testat 2.680 de copii din 38 de școli din Barcelona. Cei din școlile cu poluare fonică ridicată au avut o memorie și o atenție mai slabe. Constatările sugerează că copilăria este o perioadă vulnerabilă în care stimulii externi, cum ar fi zgomotul, pot afecta procesul de dezvoltare cognitivă.

Poluarea fonică poate afecta memoria celor copiilor

Este o problemă larg răspândită în școlile din orașele din întreaga lume, iar acum un nou studiu a avertizat că poluarea fonică poate afecta memoria copiilor.

Cercetătorii de la Institutul pentru Sănătate Globală din Barcelona au studiat copiii care frecventează 38 de școli din Barcelona.

Ei au constatat că elevii din școlile cu un nivel mai ridicat de zgomot din trafic aveau o dezvoltare cognitivă mai lentă.

“Studiul nostru susține ipoteza conform căreia copilăria este o perioadă vulnerabilă în care stimulii externi, cum ar fi zgomotul, pot afecta procesul rapid de dezvoltare cognitivă care are loc înainte de adolescență”, a declarat Jordi Sunyer, unul dintre autorii studiului.

În cadrul studiului, cercetătorii au studiat 2.680 de copii cu vârste cuprinse între 7 și 10 ani, care frecventau 38 de școli din Barcelona.

Pentru a evalua posibilul impact al zgomotului din trafic asupra dezvoltării cognitive, cercetătorii au evaluat atenția și memoria de lucru a copiilor.

Pe parcursul unei perioade de 12 luni, copiii au completat teste cognitive de patru ori.

De asemenea, în aceeași perioadă, au fost colectate măsurători ale zgomotului din locurile de joacă și din sălile de clasă ale școlilor.

O analiză a rezultatelor a arătat că evoluția memoriei de lucru și a atenției a fost mai lentă în cazul elevilor care frecventau școli cu niveluri mai ridicate de zgomot din trafic.

De exemplu, o creștere cu 5 decibeli a nivelului de zgomot exterior a dus la o dezvoltare a memoriei de lucru cu 11,5 % mai lentă decât media și la o dezvoltare a memoriei de lucru complexe cu 23,5 % mai lentă.

De asemenea, a avut ca rezultat o dezvoltare a capacității de atenție care a fost cu 4,8 % mai lentă decât media.

Elevii din școlile cu terenuri de joacă zgomotoase au obținut rezultate mai slabe la toate testele

În ceea ce privește comparația dintre zgomotul din exterior și cel din interior, cercetătorii au constatat că elevii din școlile cu terenuri de joacă zgomotoase au obținut rezultate mai slabe la toate testele.

Cu toate acestea, sălile de clasă zgomotoase păreau să afecteze doar atenția copiilor, și nu memoria de lucru.

“Această constatare sugerează că vârfurile de zgomot din interiorul sălii de clasă pot fi mai perturbatoare pentru dezvoltarea neurologică decât nivelul mediu de decibeli”, a declarat Dr. Maria Foraster, autorul principal al studiului. Acest lucru este important, deoarece susține ipoteza conform căreia caracteristicile zgomotului pot fi mai influente decât nivelul mediu de zgomot, în ciuda faptului că politicile actuale se bazează exclusiv pe media decibelilor”.

Cercetătorii au analizat, de asemenea, nivelul mediu de zgomot la domiciliu al copiilor, pe baza unei hărți a zgomotului produs de traficul rutier din Barcelona.

În mod surprinzător, aceștia nu au găsit nicio legătură între zgomotul din locuințe și dezvoltarea cognitivă.

“Acest lucru s-ar putea datora faptului că expunerea la zgomot la școală este mai dăunătoare, deoarece afectează ferestrele vulnerabile de concentrare și procesele de învățare. Pe de altă parte, deși măsurătorile de zgomot au fost efectuate la școli, nivelurile de zgomot la casele copiilor au fost estimate folosind o hartă de zgomot care poate fi mai puțin precisă și, în orice caz, reflectă doar zgomotul exterior. Este posibil ca și acest lucru să fi influențat rezultatele”, a declarat Dr. Forester.

Deși motivul acestor rezultate rămâne neclar, cercetătorii speră că descoperirile lor vor declanșa alte studii privind traficul rutier și efectul acestuia asupra dezvoltării cognitive a copiilor.

NE GĂSEȘTI ȘI PE GOOGLE NEWS

Share.

Alex are o experiență de peste 5 ani în presa online, precum și în content writing. Am scris pentru site-uri de top de știri din România pe diferite subiecte, cu preponderență pe internațional și educație. Acum, fac parte din echipa The Student și îmrepună vom duce proiectul la următorul nivel.