Ce sunt lanțurile trofice?

În termeni simpli, lanțul trofic reflectă cine mănâncă pe cine. Exemple de lanțuri trofice: o ființă umană mănâncă animale, animalele mănâncă alte animale sau plante etc.

Într-un fel sau altul, am putea pune că este un curent continuu de energie, care ne arată modul în care funcționează mai multe tipuri de organisme. Un detaliu pe care ar trebui să îl cunoașteți este faptul că lanțul trofic începe cu legume fotosintetice.

Practic, este vorba despre transferul de nutrienți între diferitele specii ale unei populații biologice. Acesta definește întregul proces ierarhic de distribuție a substanțelor nutritive între organismele unui anumit spațiu geografic (biotop).

Există 3 grupuri de lanțuri trofice diferite, care ne reliefează modul în care este organizată hrana fiecărei ființe vii:

Verigile lanțului trofic

Există mai multe verigi ale lanțului trofic, de obicei 3-5 verigi și reprezintă nivelurile ierarhice în care se regăsește fiecare grup de organisme, fiind compus după cum urmează:

  • Organisme producăoare – cele care au capacitatea de a transforma substanțele anorganice în material organic prin fotosinteză sau chemosinteză. Acestea sunt numite producători primari sau autotrofe.
  • Conumatorii primari – sunt organisme care dobândesc nutrienți de la organismele producătoare, adica ierbivorele.
  • Consumatorii secundari – sunt ființe vii care e hrănesc cu consumatorii primari, numiți carnivori.
  • Consumatorii terțiari – se hrănesc cu consumatori secundari, deci sunt și carnivori dar e află la un nivel superior al lanțului alimentar.
  • Descompunători – ei dobândesc nutrienți din organisme moarte, fie din plante moarte, fie din carcase de animale. Aici intră ciupercile, bacteriile, insectele, arahnidele, moluștele, râmele sau melcii.

Ce se întâmplă dacă dispare o verigă din lanțul trofic?

Efectele sunt devastatoare, mai exact:

  • Ar fi o suprapopulare a verigii anterioare, deoarece consumatorii de nivelul urmator ar fi diparut.
  • Nu doar veriga următoare ar dispărea, ci și cele următoare.
  • S-ar produce un dezechilibru în legătura inferioară și în legăturile adiacente.

Tipuri de lanțuri trofice

După modul în care este transformată substanța de la o verigă la alta și după natura materialului trofic inițial sunt câteva tipuri de bază de lanțuri trofice:

  • Erbivor
  • Detritivor
  • Bacterivor
  • Parazitic
  • Granivor
  • Nectarivor
  • Briovor
  • Micetofag

Exemple de lanțuri trofice

Sunt foarte multe lanțuri trofice cu diverse exemple, printre care putem enumera:

Lanț trofic terestru

Plantele, care sunt ființe autotrofe (își produc propria hrană) dobândec nutrienți printr-un proces numit fotosinteză. În acest proces, plantele produc zaharuri din dioxid de carbon, minerale și apă cu ajutorul razelor solare.

Girafele, care sunt ierbivore, se hrănesc cu plante și ierburi, precum frunze, tufișuri etc.

Leii, carnivori fiind, se hrănesc cu alte animale precum girafe, zebre, antilope sau alte mamifere.

Râmele, care unt descopunători, se hrănesc cu carcare se animale sau plante moarte. Aceste animale produc din nou materie anorganică și sunt responabile pentru finalizarea ciclului și, totodată, pentru reînceperea acestuia.

Lanț trofic acvatic

Algele sunt plante marine, care sunt consumate de pești. Aceștia, la rândul lor, sunt mâncați de soiuri de pești mai mari sau foci, care sunt înghițiți de un rechin. Rechinul va fi mâncat de balenă și așa se încheie lanțul trofic.

Importanța lanțului trofic

  • Asigură transferul de nutrienți între diferitele organisme ale comunității biologice.
  • Menține echilibrul ecosistemului.
  • Prevalența unui grup de ființe vii menține ale specii în viață.
Distribuie:

Studii finalizate la Facultatea de Litere Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, cu peste 7 ani experienta in continut digital, content si copywriting, marketing online si administrare pagini Social Media. Seriozitate si profesionalism constant sunt cuvintele care ma definesc, in care asociez afacerea clientilor cu texte redactate profesional, care sa inspire incredere, sa creasca notorietatea brandului sau sa sporeasca vanzarile.