Cum se redactează lucrare de licență? În cei 5 ani de studiu în România și în străinătate, am acumulat cunoștințe solide pentru a întocmi un proiect de calitate. De asemenea, acum doi ani am trecut de lucrarea de licența cu succes. Ca urmare, o să-ți prezint un model după care m-am ghidat eu pentru o redactare și o structură profesională a lucrării de licență.
Aspecte generale despre redactarea lucrării de licență
Alegerea temei
Încă de la început, gândește-te foarte bine înainte de a-ți alege tema și compania pentru întocmirea lucrării, deoarece vei fi nevoit să îți aduci aportul la dezvoltarea acesteia. Alege o companie pe care o cunoști, cu care ai interacționat sau despre care poți găsi multe surse de informare pe internet. Pentru cei care nu vor face lucrarea de licență având ca obiect de studiu o companie, atunci alegeți-vă o temă despre care sunteți familiarizați și despre care puteți găsi informații. Alege zona în care ești cel mai confortabil (materia pentru care ai cea mai mare atracție) și încearcă să faci o documentație și o analiză pe acea materie. Mai întâi, caută surse pe internet din diferite locuri (Google Scholar, Researchgate, Rapoarte) și asigură-te că acea temă s-a mai dezbătut și în trecut și că ai de unde să te documentezi. Temele propuse de profesori se mai pot ajusta, dacă tu ești foarte sigur pe tine și vrei să propui un anumit subiect.
Conținutul lucrării de licență
Conținutul lucrării trebuie să fie strâns legat de tema aleasă. Dacă ai ales o temă ca ”întocmirea planului de afacere pentru compania X”, atunci conținutul lucrării tale trebuie să fie întocmai legat de planul de dezvoltare a acelei companii (situație actuală, investiții, costuri, riscuri etc). Astfel, partea teoretică poate să urmărească astfel de topicuri, ca parte din managementul unei afaceri. De asemenea, trebuie să îmbini partea teoretică cu partea practică (aportul tău/ cercetarea sau analiza ta), ca să dovedești că ai reușit să înțelegi pe deplin conceptul analizat. Dacă scrii la partea teoretică despre managementul afacerilor, atunci încearcă să vii cu aportul tău la partea de analiză, adică poți face o analiză a investițiilor companiei, a competiției, clienților, riscurilor etc.
Structură/ cuprins lucrare de licență
1. Prima pagină (titlu, nume, universitatea, programul de studiu etc)
2. Cuprins (expunerea capitolelor și subcapitolelor folosite în lucrare, pe pagina de după coperta interioară/ pagina cu titlul)
3. Introducere (o pagină despre motivația alegerii temei, obiective, metodă de analiză/cercetare, limitări ale lucrării)
4. Conținutul lucrării (structurat pe capitole – capitolele pe care le-ai stabilit cu profesorul)
5. Concluzii sau concluzii și recomandări, după caz (rezultatele lucrării, impactul cercetării, etc)
6. Bibliografie (menționarea tuturor surselor folosite pentru redactarea lucrării, menționate în ordine alfabetică)
7. Anexe (pentru alte documente relevante: interviuri, sondaje, studii preluate etc).
Sfaturi suplimentare de redactare și structură a lucrării de licență
Verifică ghidul de redactare licență de pe site-ul facultății
Citește cu atenție cerințele de pe site-ul facultății tale. Fiecare facultate are un ghid de redactare a lucrării de licență în meniul principal. Intră pe site, alege facultatea la care înveți și caută categoria ”licență și disertație”. Modelul afișat de mine este un model generalist, care se aplică într-o măsură mare, dar se poate ca facultatea ta să aibă cerințe specifice, speciale pentru profilul tău.
Folosirea/ citarea referințelor în text
Pe deasupra, referințele din text și modul în care sunt menționați autorii sunt foarte importante și obligatorii. Este foarte important să susții ideile tale, argumentând cu informațiile transmise de către alți autori din literatura de specialitate și/ sau mediul academic. Nu uita să folosești surse de încredere (din literatură de specialitate), evitând pe cât de mult posibil articolele de blog, site-uri de știri no-name, fake news-uri și așa mai departe.
Limbajul, lizibilitatea și coerența
Calitatea unei lucrări este redată, printre altele de limbaj potrivit, lizibilitate, sens. Diferențiază titlurile și subtitlurile de restul conținutului, respectă spațierea cerută și nu folosi limbaj exagerat de inteligent atunci când nu este cazul. Respectă întocmai specificațiile tehnice cerute de către facultatea ta: font, dimensiune font, spațiere, margini, numerotare. De asemenea, folosește termeni de specialitate atunci când dai explicații și limbaj academic, evitând exprimarea de zi cu zi, precum și englezismele.
În mod obligatoriu trebuie să folosești diacritice și să verifici foarte atent că ai scris corect gramatical. Fii original și scrie cu sens, păstrând firul ideii și reușind să dezvolți un subiect de la început până la final. Respectă structura pe care o ai și nu devia de la subiect, deoarece asta te poate încurca, având în vedere că vei avea un număr definit de pagini în care te vei putea desfășura. Nu face copy-paste deoarece va trebui să încarci lucrarea de licență într-un program de plagiat la final, iar asta îți va compromite toată muncă.
Surse de referințe pentru redactarea lucrării de licență
Platforme de articole de specialitate/ științifice
Găsirea referințelor relevante pentru proiectul tău va fi o provocare și o acțiune care va avea nevoie de mult timp și răbdare. Din păcate, articole de încredere putem găsi în prea puține locuri pe internet, deoarece pe majoritatea platformelor este nevoie ori de subscripție, ori de un acces la o bază de date, pe care îl putem avea doar de la biblioteci sau facultate. Oricum, sunt câteva platforme pe unde s-ar putea să găsești ceea ce îți trebuie, ca Google Scholar, researchgate.com, Harvard Business Review. La o căutare mai detaliată pe Google, sunt convins că vei fi capabil să găsești și altele. Cititul articolelor științifice sau a unor capitole din cărți durează și necesită multă concentrare. Dacă vrei că proiectul tău să fie reușit, asumă-ti și ”work hard”!
Date statistice și grafice
Nimic nu poate fi mai relevant decât folosirea statisticilor oficiale și a graficelor. Un argument solid poate fi redat prin expunerea de date reale, precum cele ale instituțiilor oficiale ale statelor. Evita website-uri anonime și de neîncredere, dar folosește website-urile instituțiilor precum worldbank, site-uri guvernamentale (ex. Comisia Europeană), institute de statistică etc. Este absolut recomandat evitarea de site-uri precum Wikipedia, bloguri, site-uri de știri etc. Ridică nivelul și realizează o lucrare demnă de mediul academic!
Modele lucrare de licență
Lucrare de licență model necompletat
Pentru a-ți scurta parcursul de a mai naviga și căuta pe internet, îți las aici un model de lucrare de licență propus de facultatea mea (Facultatea de Științe Economice). Îl las documentul în varianta word document, iar la nevoie îl poți descărca și lucra direct pe el.
Lucrare de licență model parțial completat pentru ghidaj
Îți pun la dispoziție lucrarea de licență pe care am făcut-o eu, după modelul prestabilit și prelucrat de către mine, pe care îl pun la dispoziție doar ca idee. Acesta este parțial completat, ca să te ajut să îți faci o imagine de ansamblu despre cum se scrie și care este procesul.
După ce termini lucrarea de licență, aceasta va trebui prezentată. Îți pun la dispoziție 8 Modele de Prezentări PowerPoint profesionale, gata de a fi descărcate și completate cu informație!