Mi-am dat seama că până prin anul 3 de facultate nu am știut cum să redactez corect un eseu, lucrare, proiect. Structura proiectelor mele nu era corectă și sursele folosite nu erau de încredere. În acest articol, m-am decis să te învăț cum să realizezi redactarea unei lucrări corecte și ce surse să folosești.

radactarea unei lucrari

Având în vedere că suntem la facultate, teoretic ar trebui să știm cum să redactăm un proiect, o lucrare în mod academic. În multe cazuri, acest subiect este tratat cu mai mare seriozitate și atenție abia în preajma elaborării lucrării de licență. În principiu, ne-am format cu toții un obicei prost de a lua informații de peste tot, ce ne iese la prima mână ca să umplem niște pagini. Vrem să scăpăm repede de proiectele pe care le avem de făcut și de multe ori facem copy-paste. Ca să putem trece la nivelul următor la nivelul acesta de studii superioare, ar trebui să ne scoatem din cap ideea de a mai căuta proiecte deja făcute, via referate.ro/ scribd.ro și așa mai departe. În primul rând, calitatea lor este slabă, sunt expirate și lipsite de etică, doar prin faptul că cineva și-a dat acordul să își lase lucrarea pentru care a muncit, la dispoziția tuturor leneșilor. Dacă ai nevoie de surse de inspirație, de informație de calitate, ai la dispoziție o varietate și o multitudine de cărți online, articole de specialitate, studii de caz și rapoarte. Un blog/ website, ca de exemplu acesta, are scopul de a te informa, dar rămâne la această etapă. Folosește mereu surse de încredere, scrise de oameni de specialitate, de profesori, bazate pe niște cercetări și studii complexe.


Redactarea unei lucrări trebuie să respecte norme de etică și integritate academică

Pentru a putea spune că un proiect este 100% corect, acesta trebuie să respecte reguli esențiale de redactare. Printre ele se numără:

  • Folosirea unor surse bibliografice de încredere (cărți, articole de specialitate, studii certificate, teze etc)
  • Menționarea surselor în text, dacă nu este opinia ta personală
  • Citarea corectă a acestora
redactare academica

Cum se face redactarea unei lucrări corecte?

1. Citarea în text în mai multe moduri

Citarea unei idei/ afirmații în text se face în paranteză la sfârșitul paragrafului astfel: numele autorului, anul, pagina/ pagini, ca în exemplul următor (Smith 2020, 18). Dacă vrei să integrezi o afirmație printre alte idei treci numele autorului Smith (2020, 18), apoi între paranteze anul și pagina. Dacă copiezi identic o afirmație dintr-o carte sau articol, folosești aceeași citare pe care ți-am arătat-o mai sus, doar că toată afirmația “o treci între ghilimele” (Smith 2020, 18). Ai grijă, citarea între ghilimele nu trebuie să fie folosită în mai mult de 10% din toată lucrarea. Nu folosi aceleași cuvinte pe care le-a folosit autorul, schimbă formularea ideii, ca să nu se considere plagiat. 

2. Bibliografia se notează diferit pentru cărți și articole

Evident, există mai multe moduri abordate în a scrie bibliografia. Există mai multe stiluri, cum ar fi stilul Harvard, Chicago și așa mai departe. Ideea este că nu contează ce stil folosești, atâta timp cât o faci corect și îl duci până la capăt în același mod, adică nu le amesteci. Nu uită să le ordonezi alfabetic, acesta este un factor foarte important. La punctul 1 ai un exemplu prin care îți arăt cum se notează în bibliografie o carte, iar la punctul 2 îți arăt cum notezi un articol. 

  1. Wheeland, A. (2013). Designing Brand Identity: an essential guide for the whole branding team. John Wiley & Sons Inc., New Jersey. (se notează editura și orașul, după titlu)
  2. Foroudi, P., Foroudi, D., Nguyen, B. & Gupta, S. 2019. Qualitative Market Research: An International Journal Vol. 22 No. 3, pp. 381-404. (se notează după titlu jurnalul, volumul, numărul și paginile exact cum apare articolul în jurnal)

Redactarea unei lucrări necesită o structura bună

Nu voi insistă prea mult pe acest aspect, dar încearcă că în orice proiect să folosești clasicul introducere, urmată de lucrarea propriu-zisă și apoi o concluzie scurtă. Folosește titluri și subtitluri pentru o redactare corectă și lizibilitate. Notează fiecare figura sau tabel în funcție de numărul capitolului și titlul ei, iar dedesubt scrie sursă dacă este cazul.

De unde iau surse pentru radactarea unei lucrări sau proiect?

Este mai dificil decât a folosi website-uri. La o căutare pe google, găsești 20 de site-uri care vorbesc despre un subiect anume. Dar ține cont că acolo sunt părerile lui Gică, Mitică sau Cornel. Părerile acestea nu sunt valide în mediul academic, decât dacă au fost publicate în reviste, jurnale de specialitate, cărți. Așa că, poți folosi un website, de exemplu, dacă acesta este Forbes sau New York Times. Este clar că acolo vei găsi numele celui care a scris articolul, anul, iar sursele sunt foarte credibile în acest caz. Modul cel mai clasic este să folosești cărți și articole de specialitate. Folosește biblioteca, biblioteci online sau baze de date internaționale. Este mult mai simplu dacă faci asta de la facultate, unde ai acces la aceste baze de date internaționale pe gratis. Dacă nu, îți recomand să folosești Google Scholar, iar pentru cărți, poți caută e-books și pdf-uri pe internet, poate ai noroc.

Folosește-ți părerile personale în proiecte și lucrări, dar argumentează-le cu surse credibile, că să demonstrezi că părerea ta poate fi confirmată. După părerea mea, nu este atât de greu să realizezi o lucrare academică bună, dacă o faci din plăcere. Mereu poți găsi informații care ție îți sunt de folos în timp ce cauți materiale. Nu uita să scrii cu DIACRITICE!

Share.

Fondator al platformei thestudent.ro - Specialist Marketing - Content Writer. Obiectivul meu este acela de a crea cea mai mare comunitate online prin care tinerii pot accesa informație de calitate, utilă și corectă.