M-am hotărât împreună cu prietena mea să plecăm cu o bursă de studiu Erasmus, în Finlanda. Decizia noastră a fost ca destinația să fie una în care sistemul de învățământ este mai bun decât în România.
Nu am plecat pentru distracție și plimbări, am ales să ne concentrăm pe studii, dar cu toate acestea, ne-am distrat pe cinste și ne-am plimbat destul.
Programă de studiu cu accent pe practică
Am aplicat prin intermediul programului Erasmus la Facultatea de Științe Aplicate Laurea, care se regăsește la aproximativ o ora de capitala Helsinki. Am fost acceptați, în urma unei scrisori de motivație și a situației școlare, în campusul în care se desfășoară proiecte de Business Management, pe modelul Peer2Peer. Voi explica ulterior despre ce e vorba în acest model.
Noi avem licența finalizată în cadrul Facultății de Management, iar acum studiem separat programe de master în Marketing, respectiv Relații Internaționale.
Așadar, profilul din Finlanda se potrivea super cu profilul nostru din România și ne-a fost ușor să ne alegem materii asemănătoare.
În comunicarea noastră cu cei din Finlanda prin intermediul email, am fost atenționați să luăm în vedere faptul că sistemul lor de la universitate este bazat pe proiecte.
Nivelul de implicare necesar
Pentru a acumula cele 30 de credite necesare pentru a trece cu bine semestrul, am fost nevoiți să alegem 2 proiecte internaționale, dintr-o listă de vreo 15-20. Proiectele s-au derulat pe parcursul întregului semestru, în colaborare cu companii din mediul de afaceri.
Încântarea și dorința au fost atât de mari, încât nu am ales două proiecte, ci am ales să ne implicăm în trei proiecte. Nu am luat această decizie haotic. Am ținut cont de faptul că pentru fiecare proiect este necesar un număr de 16 ore de implicare săptămânal. Mai exact, muncă în echipă de 8 ore și muncă individuală 8 ore.
Modelul Peer2Peer – Learning by Development
Laurea University of Applied Sciences are la bază deviza ‘’Learning by Development’’. Acest model se desfășoară prin muncă în echipa pe diverse proiecte, cu contribuție reală în mediul de afaceri. Pe scurt, ești parte din două-trei proiecte, alături de o echipă alcătuită din 5-8 studenți.
Clientul vostru va fi o companie care dorește să îmbunătățească sau să dezvolte anumite aspecte. Nu dai examene, nu te pune nimeni să citești și să memorezi mormane de cărți.
Pe parcursul acestor proiecte, se va vedea contribuția ta și cum ai evoluat. Vei fi evaluat de către lectorul tău și de către companie, iar nota ta va fi regăsită pe o scară de la 1 la 5.
Organizarea echipelor pe modelul Peer2Peer
Fiecare membru al echipei va avea de respectat un rol în proiect. După dorința de implicare și de responsabilitate a fiecăruia, rolurile se categorisesc astfel:
- Manager de proiect
- Asistent Manager de proiect
- Secretar
- Ajutor de secretar
- Membrii activi
Acordul dintre universitate și companie
În general, compania plătește pentru aceste servicii ale studenților. Banii vor ajunge la facultate. Deseori, companiile obișnuiesc să aprecieze munca studenților și le acordă câteva recompense sau chiar propuneri de colaborare pe viitor.
Se întocmește un angajament de echipă și un angajament de colaborare cu compania. Apoi, studenții realizează un plan, care va conține întreaga desfășurare a proiectului, de la teorie la implementare. La final, se va întocmi raportul final pentru companie și va avea loc evaluarea finală.
Perioada de acomodare și integrare în cultura universității
Prima săptămână
De-a lungul primei săptămâni, am fost introduși și familiarizați cu modelul de învățământ, cultura finlandeză, cu facultatea și platforma facultății. De asemenea, s-au desfășurat o serie de activități distractive și interactive pentru a ne cunoaște între noi.
Totul foarte frumos organizat și gândit, astfel că după câteva zile rămâi cu impresia că te cunoști cu oamenii de aici și cu ceilalți studenți internaționali de foarte mult timp.
O parte interesantă a acestei experiențe a fost faptul că timp de câteva zile am fost repartizați în echipe, împreună cu studenții finlandezi. Am învățat împreună cum să gestionăm un proiect fictiv pentru a ne familiariza cu modul de lucru, dinainte să începem proiectele adevărate.
S-a ales o anumită temă și o companie imaginară. Pe parcursul a câtorva zile, timp de o oră pe zi, am încercat să rezolvăm o anumită problemă din respectivul proiect. Așadar, acesta este un mod foarte bun de a te pregăti înainte de a începe proiectele reale.
A doua săptămână
Aici s-au intamplat Pre-Brief-urile, adică momentul în care îți întâlnești pentru prima dată echipa din proiect și lectorul care va coordona proiectul. Acesta este momentul în care fiecare se va prezenta și va spune câte ceva despre ce știe să facă. În cele din urmă, se hotărăște care vor fi rolurile fiecăruia.
A treia săptămână
În cea de a treia săptămână, se desfășoară Brief-urile. Împreună cu lectorul și echipa veți întâlni clientul venit din mediul de afaceri (uneori chiar studenți ai universității care au afaceri). Apoi, veți primi informații despre companie și despre ce vrea de la voi.
Acesta este momentul în care va începe distracția. Volumul de muncă se împarte în mod egal pentru fiecare student, nimeni nu este mai presus decât celălalt. Se respectă regulile impuse de către lector și echipă, iar proiectul se va derula cu ajutorul celui mai important aspect: comunicare și munca in echipă!
Desfășurarea proiectelor
Pentru fiecare proiect se lucrează 8 ore pe săptămână în echipă (o întâlnire cu echipa), precum și 8 ore individual. Cele 8 ore individuale le poti lucra de la facultate, deoarece au facilități si locuri de studiu extraordinare.
Așadar, un proiect necesită 16 ore de muncă pe săptămâna, ceea ce este foarte relaxant. Din cele 16 ore care se întâmplă în fiecare săptămână, o oră va fi dedicată întâlnirii cu lectorul care coordonează proiectul. Se discută diverse probleme care apar, se pun întrebări, se cere feedback și așa mai departe.
Profesorul este doar un mentor în cadrul proiectului, nu îți spune cum să faci proiectul. El este acolo doar pentru a oferi suport și îndrumare!
În mare parte, această este experiența de la început pe care o va suferi oricine vine aici. După părerea mea, traingurile și activitățile de la început de mobilitate reprezintă o introducere perfectă în cultura și sistemul de învățământ finlandez.
La modul general, sistemul este perfect pentru studenții care pun accent pe dezvoltarea profesională. Citeste si despre cum se fac proiectele la Laurea University of Applied Sciences.