Facultatea la care am studiat în Finlanda timp de un semestru, că beneficiar al unei burse Erasmus Plus, funcționează pe modelul Peer2Peer. Mai exact, acest Peer2Peer înseamnă că studenții fac mult studiu individual și sunt grupați pe echipe, ajutându-se unul pe celălalt în procesul de învățare. Mai mult, facultatea aceasta funcționează pe bază de proiecte cu companii din mediul de afaceri real. Principiul este de a învăța în timp ce practici. Companiile sunt deschise la a colabora cu studenții pentru că de multe ori rezultatele sunt bune și informațiile utile.
Cum se desfășoară un proiect de facultate în Finlanda?
1. Alegerea proiectelor
Pentru început, ca student trebuie să îți alegi unul sau mai multe proiectele afișate pe platforma facultății în care vrei să iei parte. Numărul optim este de 2, maxim 3. Un proiect îți va consuma aproximativ 190 de ore de implicare într-un semestru. O zi pe săptămână vei face muncă în echipa și o întâlnire cu lectorul, iar o zi vei lucra independent.
2. Distribuirea rolurilor
Fiecare membru din echipă va primi un rol, în funcție de cât de multe responsabilități este dispus să își asume. Este nevoie de un Manager de proiect și un alt membru care să îl ajute pe Manager. De asemenea, este nevoie de un Secretar care va nota tot ce se discută în ședințe și va face memo/agenda pentru fiecare întâlnire. Secretarul participa și la restul activităților, exact ca ceilalți membri. Restul membrilor sunt doar membrii activi.
3. Întâlnirea cu clientul
Un reprezentat al companiei va veni la facultate pentru a da informații despre proiect și pentru a cunoaște echipa. Întâmpinarea acestuia se face de la întrarea în facultate de către Project Manager, iar ședința va avea loc într-o sală de ședințe. Cafeaua și biscuiții sunt două lucruri esențiale. Echipa trebuie să pregătească cafea și tot ce este necesar pentru o întâlnire de afaceri.
4. Planul
Echipa întocmește un plan pentru întreg semestrul cu activitățile și timpul în care se vor desfășura acestea. Se completează apoi contractele necesare și angajamentele de echipa, prin care membrii stabilesc de comun acord reguli și decizii în cazul conflictelor sau problemelor.
5. Munca pentru proiect
Începe munca pentru proiect. În funcție de proiect, echipa va încerca să dezvolte un plan cu sugestii și rezolvări la anumite probleme pe care firmele le întâmpină. Echipa va ține clientul la curent client cu progresul proiectului prin întâlniri fizice sau online.
6. Baza teoretică
În întocmirea planului, se stabilesc mai multe subiecte teoretice care vor fi folositoare pentru proiect. Fiecare student trebuie să facă o prezentare de 3-5 pagini despre noțiunile teoretice pe care și le-a ales. De exemplu, eu sunt într-un proiect despre resurse umane și am ales să fac despre transferul cunoștințelor de la inginerii cu experiență la cei începători. Colegii mei au optat să scrie despre motivație și bonusuri, satisfacția la locul de muncă etc. Asta deoarece compania are probleme în această zona. Se strâng toate noțiunile teoretice ale echipei și fiecare membru va trebui să se familiarizeze cu toate celelalte noțiuni teoretice de la ceilalți colegi. După care urmează prezentarea cunoștințelor în fața profesorului. Noțiunile teoretice trebuie să fie relevante pentru proiectul companiei, așa că va trebui să susții cum te poate ajuta fiecare idee teoretică în proiect.
7. Mid-term evaluation
Nu știu cum să traduc asta să sune bine, dar acesta este momentul în care profesorul face prima evaluare a echipei și a studenților în parte. În această etapă, studenții vor trebui să facă o evaluare, atât personală cât și a celorlalți colegi. Va urma o a două evaluare, care va evidenția progresul sau regresul pe care l-au avut studenții.
8. Pregătirea raportului final
Urmează o perioadă în care echipa lucrează la realizarea planului pe care îl va expune companiei. Fiecare se documentează, vine cu idei și își aduce aportul în elaborarea unei strategii pentru companie.
9. Prezentarea raportului final în fața clientului
Practic acesta este momentul în care totul trebuie să fie gata și raportul final se va prezenta clientului.
10. Evaluarea finală
Evaluarea finală se va face de către profesor și companie. Echipa va primi o notă, de la 1 la 5 pentru desfășurarea întregului proiect. Notele se obțin pe echipă și nu individual. Prin evaluare, se urmărește să se vadă progresul pe care l-au făcut studenții, acumularea cunoștințelor și aplicabilitatea proiectului.
În mare, acesta este parcursul unui proiect în calitate de student în Finlanda. Modelul de învățare este foarte ‘’practic’’ și te face să te simți că faci parte efectiv dintr-o echipă în cadrul unei companii.
Modul acesta de desfășurare a studiilor se aplică și pentru alte domenii de studiu, nu doar pentru Business. În campus mai există Asistență Medicală, Sociologie și Comunicare, Contabilitate etc.
Aici poți găsi o prezentare a proiectelor în care activez eu și poți vedea care este abordarea noastră ca echipă pentru a le atinge scopul.