Am terminat cu succes semestrul unei alte experiențe de schimb în calitate de student Erasmus la Rennes School of Business, in Franța. O școală cu adevărat modernă, de la materie până la infrastructură.
Mi-a plăcut foarte tare timpul petrecut acolo, cu toate că experiența s-a desfășurat pe timp de pandemie și pe durata restricțiilor. Ești curios să afli cum se studiază la o școală de business de top din Franța? Rămâi pe fir..
Alegerea perfectă pentru un student la Studii Economice/ Administrarea Afacerilor
Pentru a-mi argumenta afirmația, îți voi mărturisi că Rennes School of Business este o universitate cotată foarte bine în topul facultăților de business de pe teritoriul Franței. Acolo o vei regăsi în categoria ”Grande Ecoles” – L’ecole supérieure de commerce.
Aceasta se localizează în orașul Rennes, după cum este sugerat și în denumire. Rennes School of Business se clasează foarte bine în clasamentul școlilor de profil deoarece are un caracter foarte modern și inovativ de desfășurare a activităților.
Cele mai multe programe de studiu sunt în limba engleză, iar majoritatea profesorilor si a studenților sunt străini (85% dintre profesori si aprox. 50% din studenți). Îți recomand Rennes School of Business, mai ales dacă ești student la Marketing, Finanțe/Conta, Management, Relații Internaționale, Business Administration (vezi curicula lor aici).
Rennes, oraș cultural în regiunea Bretania
Superb orașul! Rennes este situat în Nord-Vestul Franței, undeva la 100 de km de Nantes și 300 de km de Paris. Un oraș tânăr aș spune, plin de studenți și universități. Da, este un oraș universitar, cu vreo 10 universități într-un oraș de aproximativ 210 000 de locuitori.
Rennes este capitala regiunii Bretania, cu o cultură și o istorie grozavă. Eu am văzut Rennes ca fiind un oraș liniștit, istoric, simbol al frumoasei țări din care face parte, cu multă energie și zone deosebite. Cu siguranță, nu o să te plictisești în Rennes deoarece vei găsi acolo aproximativ 63 000 de studenți (wikipedia) puși pe distracție seară de seară.
Îți spun sincer că nu am văzut niciodată în Brașov așa distracție cum este acolo prin centrul orașului sau prin cămine. Pe lângă asta, orașul este foarte ofertant dacă vrei să te plimbi, având zone foarte frumoase si fiind aproape de faimoasele zone de coastă de pe marginea oceanului – Mont Saint-Michelle la 70 de km depărtare.
Cum se simte un student străin la Rennes School of Business?
Din propria experiență, îți mărturisesc că m-am simțit excelent de bine la școală. Această stare de bine mi-a fost alimentată și de faptul că am studiat un profil de Digital Marketing, domeniu de care sunt super pasionat. Rennes School of Business este o școală privată, înființată de Camera de Comerț din Rennes, pe care o să o observi chiar în spatele școlii.
Școala este formată din patru clădiri separate, dintre care 3 sunt amplasate în aceeași curte, iar una peste drum. Clădirile sunt foarte moderne, cu săli de clasă bine dotate, cantină cu zone divizate inteligent și spațios, unde eu personal am fost șocat să văd cuptoare cu microunde.
De asemenea, prin școală vei găsi muuulte automate de cafea, dulciuri, mâncare sau chiar o imprimantă care funcționează pe bază de legitimație. Ai ceva de printat sau scanat, te duci acolo și în câteva secunde ai rezolvat. La Rennes School of Business nu te vei simți străin, având in vedere că se vorbește bine limba engleză.
Dacă alegi un program de studiu Erasmus și te decizi să mergi la această școală, simte-te privilegiat, deoarece studenții plătesc cam 8 000 de Euro pe an la licență si vreo 10 000 la master, doar că să studieze acolo.
Cum sunt profesorii de la Rennes School of Business?
Profesorii sunt ”super de treabă” pentru că știu că asta vă interesează în mod special, mai ales să știți că sunt ”de treabă”. Fără glumă, chiar sunt bine pregătiți, iar eu chiar m-am atașat emoțional destul de tare de un prof de Internațional Business, pe care l-am simțit mega pasionat de ceea ce face.
Fiecare curs pe care l-am avut cu el a fost o plăcere și am învățat foarte multe de la dânsul. De asemenea, profesorii mei au fost de naționalități diferite, în ordinea numerelor de pe tricou: un englez, un grec, un indian, o nemțoaică și o braziliancă. Am remarcat la profesorii mei profesionalismul, nivelul de comunicare/ suport ridicat și dedicare.
Ei pun foarte mare accent pe studii de caz, pe cititul articolelor științifice, pe dezbateri pe diferite probleme și subiecte la clasă. Examenele le primești pe un studiu de caz în general, unde va trebui să faci o analiză sau să răspunzi la niște întrebări pe baza textului. Sună ușor, dar pentru a lua o notă de doamne-ajută, va trebui să dai tot ce poți.
Profilul de Digital Marketing
Sunt sigur că mulți sunteți atrași de zona de Digital Marketing. Așadar, vă voi da câteva insight-uri de la acest profil. Am fost foarte atras de această școală, în special datorită profilului de Digital Marketing.
La început, în faza de înregistrare și alegere a cursurilor, va trebui să îți selectezi 3 cursuri de Digital Marketing și 2 cursuri opționale de business pentru a ajunge la numărul de 30 de credite.
Ideea este faină, făcându-se astfel un mix de materii interesante din care poți învăța lucruri diferite. Pe partea de Digital Marketing ai: Database for Direct Marketing and eCRM, Digital Marketing and Branding și Omni-Channel Consumer Behavior.
Acestea sunt materii super faine din domeniu, care chiar te pot ajuta mult dacă îți dorești să înțelegi tainele online-ului. Ca materii opționale, eu am avut Corporate Social Responsibility și Internațional Business, care de asemenea, mi-au plăcut.
Database for Direct Marketing and eCRM
Această materie este foarte actuală și de interes în Marketing, deși nu prea se vorbește mult despre ea. Da, deoarece la nivel mic nu se aplică prea des, însă toate companiile mari o aplică în totalitate. Pe scurt, aici vei învăța cum mențin companiile relațiile pe termen lung cu clienții.
Ca să citez din ce mi-a rămas în cap, CRM este despre a menține și îmbunătății relațiile cu clienții profitabili, precum și de a identifica alți clienți asemenea acestora. Aici am discutat despre cum colectăm date de la clienți, cum le analizăm, cum le folosim.
Cu precădere, discutăm aici despre acest ”data-driven” marketing, în care toate deciziile se iau pe bază de cifre. Mega interesant din punctul meu de vedere, dar totodată și greuț. Este normal să fie un pic greu, deoarece este ceva nou, iar în doar 4 luni asimilezi materia într-un ritm destul de rapid.
Digital Marketing and Branding
Pe cât de bine sună materia, pe atât de faină este. Proful a structurat cursul atât de bine, încât vei înțelege atât de multe lucruri. Eu sunt pasionat foarte tare de branding, având chiar și ceva experiență în domeniu. Vei învăța despre strategii de marketing, despre promovare, canale de promovare și multe altele.
În termeni de branding, vei învăța despre experiența pe website-uri, domenii și hosting, logo și toată gama de elemente vizuale, poziționare, targetare și așa mai departe. Toate acesete lucruri le vei pune in practică, deoarece te așteaptă un proiect interesant pe care te las să îl descoperi singur.
Omni-Channel Consumer Behavior
Această materie este mai mult teoretică, dar interesantă. Noi am făcut la Master la Marketing ”Comportamentul Consumatorului”. Este asemănătoare, doar că focusul de această dată este pe canalele online. Adică, vei învăța cum interacționează oamenii cu branduri, unde se regăsesc cu acestea, ce impact cognitiv dezvoltă aceste relații (neuromarketing) și așa mai departe.
De exemplu, o să discutați mult pe studii de caz despre ce îi determină pe oameni să comită anumite acțiuni (să cumpere, să distribuie, să recomande etc), cum reacționează aceștia la reclame și de ce, cum funcționează creierul uman la mesaje și așa mai departe. Mie mi-a plăcut materia și cu siguranță nu pierzi vremea aiurea.
Cum mă simt după încheierea semestrului la Rennes School of Business?
Mă simt nostalgic, ca după orice experiență avută în străinătate. Mi-a plăcut mult că am avut oportunitatea să studiez acolo și că am reușit să văd școala mai utilă decât o știam. Am plecat cu multe cunoștințe de acolo, având în vedere că am avut mult de citit și de analizat studii de caz.
Pentru mine, fiecare experiență Erasmus a venit cu ceva valoare în viața mea și mi-a crescut nivelul de încredere pe care îl am in propriile abilități. Sunt mândru că am reușit să ajung acolo, că am întâlnit oameni faini și că am mai crescut un cu un gram de motivație și încredere.