Am experimentat sistemul de învățământ finlandez la nivel de facultate, accesând o bursă Erasmus. Am studiat timp de un semestru la o facultate de științe aplicate din Finlanda. Experiența foarte interesantă a fost reprezentată de faptul că accentul a fost pus pe punere în aplicare și rezolvare a problemelor, nu pe învățarea noțiunilor teoretice. În continuare, am făcut o trecere în revistă cu proiectele la care am lucrat cât timp am fost student, la facultate în Finlanda.
Cum arată proiectele de la Laurea?
Pentru început, îți voi reaminti că proiectele sunt înaintate de către firme sau pur și simplu, de antreprenori la început de drum. Pot fi atât firme din Finlanda, cât și din alte țări. Proiectele se afișează înainte de începerea semestrului și fiecare student trebuie să își aleagă minim două, maxim trei proiecte din care vrea să facă parte.
Înainte să vin la facultate în Finlanda, mi-am dorit să fac parte din proiecte din zona de marketing. Am ales două proiecte pe marketing, dar datorită faptului că bătaia a fost atât de mare pe ele, am fost repartizat în ceva diferit. Nu-mi pare rău deloc și ai să vezi motivul imediat.
Din câte am înțeles, înainte să se facă repartizarea pe proiecte, lectorii verifică CV-urile studenților. Astfel, încearcă să facă echipe cu oameni care sunt complementari în ceea ce privește baza de cunoștințe, dar și să aloce studenți mai slab pregătiți, pentru a învăța de la cei mai buni.
Prezentarea proiectelor alese de către mine
1. Business Development
Titlul proiectului ”Conexiunea dintre Întreprinderile Mici și Mijlocii din Finlanda și Africa”. Pare un pic cam general, însă îți voi explica exact despre ce este vorba. Clientul nostru este un finlandez, care deține mai multe afaceri în zona de energie regenerabilă, managementul deșeurilor sau construcții cu lemn. De asemenea, clientul are conexiuni în Africa, unde intenționează să dezvolte o afacere cu un partener din Uganda.
- În prima parte a proiectului noi trebuie să dezvoltăm un website care să cuprindă toate serviciile și produsele pe care el le oferă. De asemenea, trebuie să creăm brandingul firmei.
- A două parte a proiectului este despre dezvoltarea unei afaceri cu drojdie în Uganda, Africa. Trebuie să cercetăm și să facem un raport cu aspecte despre tipuri de drojdie, costuri, piață, competiție, industrie, furnizori, clienți și așa mai departe. Un raport în toată puterea cuvântului despre tot ce înseamnă pornirea unei afaceri.
2. Proiect în Resurse Umane
Titlul proiectului ”Menținerea inginerilor cu experiență între 15-30 de ani în companie și transferul de cunoștinte dintre aceștia și inginerii mai puțin experimentați”. Acest proiect vine din partea unei companii transnaționale, cu ingineri care activează în foarte multe domenii. O companie care se confruntă cu un mic declin în ceea ce privește personalul cu experiență din companie. Pentru acest proiect, compania dorește un raport cu soluții, pe care să îl folosească pe viitor. Acesta trebuie să conțină propuneri despre cum să își mențină angajații cu experiență în firma și cum să îi motiveze să își împărtășească cunoștințele cu ceilalți.
Așadar, pentru acest proiect noi am susținut mai multe interviuri cu diverși angajați ai companiei, din Finlanda, Suedia, Brazilia și Polonia. Ne-am dorit să aflăm care sunt problemele pe care le întâmpină compania și care sunt dorințele lor în ceea ce privește munca. De asemenea, am făcut și un chestionar pe care l-am distribuit pe Linkedin mai multor ingineri. Raportul final a fost întocmit pe baza rezultatelor, completat de propuneri despre transferul de cunoștințe și metode de a păstra inginerii în firmă.
3. Business Expansion
Titlul proiectului ”Extinderea unei aplicatii software de eficientizarea a transportului de persoane pe piete externe”. Compania care a înaintat proiectul către noi se ocupă cu servicii software de eficientizare a transporturilor, atât publice, cât și private. Adică deține mai multe aplicații prin care oamenii au acces la mai multe servicii. Clienții pot să cumpere bilete, să vadă timpul estimat către o anumită destinație, să monitorizeze în timp real transportul și așa mai departe. Compania dorește să își extindă aripile, pentru început în alte țări nordice și apoi către Sud-Vestul Europei. Astfel, noi facem o analiză de piață despre industria transporturilor din Suedia și Marea Britanie. Cercetăm în amănunt competiția, clienții, eventuale colaborări și oportunitățile pe care le oferă aceste piețe. Raportul final trebuie să cuprindă un plan de intrare pe piețele din Suedia și Marea Britanie.
Proiectele sunt foarte provocatoare și interesante. Cel mai bun lucru este că acest mod de a studia te face să te simți ca un angajat în acele companii. Scopul este de a încerca să rezolvi anumite probleme cu care se confruntă companiile. Experiența aceasta cu proiecte este foarte antrenantă din punct de vedere a abilităților. Personal, m-a ajutat să mă dezvolt foarte mult, pe toate părțile.
Dacă ți se pare interesant modul de studiu la facultate în Finlanda, te invit să citești articolul în care îți prezint procesul de desfășurare a unui proiect.