Potrivit unui sondaj World Vision România, se pare că șapte din zece profesori spun că examenele de admitere organizate de colegiile naţionale vor duce la inechitate, iar peste 80% își doresc ca proba de specialitate de la BAC să fie obligatorie.

7 din 10 profesori sunt de părere că examenele de admitere la colegiile naționale vor duce la inechitate

În cazul în care colegiile naţionale îşi vor putea organiza propriile examene de selecţie a elevilor, elevii din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul școlilor, potrivit cadrelor didactice consultate de sursa citată. În același timp, World Vision spune că o asemenea măsură ar fi neconstituțională, dar și discriminatorie, deoarece limitează accesul la învăţământ obligatoriu.

Datele au fost extrase dintr-o consultare publică cu privire la proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar, adresată de World Vision România către cadrele didactice din toate ciclurile de învăţământ. La consultarea fundaţiei au răspuns aproape 3.400 de respondenţi în perioada 25-31 iulie.

Încrederea şi interesul cadrelor didactice faţă de Legile Educaţiei

79% dintre cadrele didactice chestionate de World Vision România vor să participe în mare şi în foarte mare măsură la dezbaterea despre proiectele pentru legile învăţământului. În acelaşi timp, 93% cred că vocea lor contează doar în mică măsură sau nu contează deloc.

De asemenea, 83% dintre profesori nu cred deloc sau cred doar într-o mică măsură că pentru educaţie va fi alocat 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, cum prevede actualul proiect al Legii Învăţământului Preuniversitar.

Admiterea la liceu şi excelenţa

Doar 29% dintre profesorii respondenţi consideră că elevii din mediile vulnerabile îşi păstrează aceleaşi şanse de admitere dacă colegiile naţionale îşi vor face propria selecţie printr-un examen distinct de admitere. În schimb, 67% dintre respondenţi spun despre copiii din mediile dezavantajate că nu vor mai avea aceleaşi şanse ca în prezent, iar 5% au preferat să nu-şi exprime un punct de vedere.

Totodată, 70% dintre profesori consideră ar trebui să existe clase/grupe de excelenţă şi în alte unităţi de învăţământ liceal, pe lângă colegiile naţionale. Atragem atenţia că în actualul proiect de lege, noţiunea de excelenţă este legată doar de colegiile naţionale.

Doar 12% dintre părinții participanți la un sondaj susțin examenul de admitere la colegiile naționale
Sursa Foto – playtech.ro

Bacalaureat şi liceele profesionale

În privinţa Bacalaureatului, 82% dintre cadrele didactice vor ca proba de specialitate a examenului să rămână obligatorie. 16% nu sunt de acord cu obligativitatea acesteia, iar 2% nu şi-au exprimat poziţia.

Peste jumătate (52%) dintre profesori susţin ca liceele profesionale să poată păstra şi alte filiere, precum cea teoretică sau vocaţională. Doar 38% sunt de acord cu eliminarea acestora.

Prevenirea abandonului şcolar şi învăţământul de calitate pentru toţi copiii

87% dintre cadrele didactice sunt de acord ca, în lege, să fie reglementat un program de tip „Şcoală după Şcoală” (ŞdŞ) cu masă caldă dedicat şcolilor vulnerabile. În actualul proiect, programul de ŞdŞ şi masa copiilor sunt prevăzute în secţiuni diferite, nu şi integrate împreună.

În acelaşi timp, 78% dintre profesori sunt de acord ca şcolile vulnerabile să primească finanţare suplimentară care să se adauge la costul standard per elev, cum este prevăzut în proiectul de lege.

Distribuie:

Alex are o experiență de peste 5 ani în presa online, precum și în content writing. Am scris pentru site-uri de top de știri din România pe diferite subiecte, cu preponderență pe internațional și educație. Acum, fac parte din echipa The Student și îmrepună vom duce proiectul la următorul nivel.