Întotdeauna pe CV-ul meu rămâne scris: “voi munci cu dedicație și seriozitate exact ca și cum aș face-o pentru propria mea companie”, “sunt dispus să ofer mai mult decât se cere”. Aceste două principii fac parte din setul meu de valori profesionale și oriunde ajung să lucrez, respect cu sfințenie aceste aspecte.

Fără îndoială că aceste principii profesionale pot fi aplicate fără rost în unele cazuri. Totuși, atunci când văd acest lucru, mă gândesc mai bine și încep să-mi caut locul în altă parte. De cealaltă parte, atunci când principiile mele se aliniază cu valorile și cultura companiei, treaba merge ca pe roate și toată lumea are de câștigat.

De-a lungul a peste 5 ani de muncă, de studiu și de timp mult alocat dezvoltării profesionale, am trecut prin diverse situații din care am învățat și din care am reușit să trag câteva concluzii certe despre ceea ce a consolidat creșterea mea profesională.

1. Ieși din fișa postului și arată-ți valoarea

În principiu, orice job vine cu o descriere a activităților pe care urmează să le faci în timpul programul de lucru. Uneori, această listă este imensă și include activități diversificate, alteori este mai puțin complexă, cu linii clare asupra a ceea ce trebuie să faci.

De-a lungul timpului, mi-am dat seama că această fișă a postului este făcută datorită faptului că oamenii calificați, pregătiți în domeniul în care activează, nu se străduiesc să facă prea multe dacă nu au niște indicații clare a ceea ce trebuie să facă.

Urmărind fișa postului, aceștia pot lucra mai organizat și totodată, evită acele momente de în care spun că nu știu ce au de făcut. Este o practică utilă pe care o folosesc companiile, altfel angajații n-ar mai știi ce să facă și s-ar putea să o ia în toate direcțiile, fără eficiență. Există și cazuri în care oamenii nu lucrează după fișa postului, însă aplicabil doar acelora cu multă experiență și cu un grad ridicat de seriozitate și responsabilitate.

Din punctul meu de vedere, pentru a crește rapid din punct de vedere profesional, ar trebui să ieși din fișa postului și să te implici chiar și în alte activități de la muncă, dacă timpul de lucru îți permite. Fii mereu curios, cere să ți se dea să experimentezi, pune-ți ideile în aplicare și arată că îți dorești să faci mai mult, să devii mai bun (cere să participi la ședințe importante chiar și ca spectator, cere să fii implicat într-un proiect mai mare etc).

2. Respectă programul și regulile companiei

Responsabilitatea și seriozitatea sunt două principii care stau la baza încrederii între angajator și angajat. Deși acest principiu pare cel mai ușor de realizat, de multe ori nu este respectat de către angajați, iar asta nu face decât să îi afecteze în fața angajatorului, dar și în carieră.

Principiul meu în acest context este următorul: respectă programul și regulile companiei, înainte de a emite pretenții la flexibilitate. Arată-i angajatorului că poate avea încredere în tine, chiar și atunci când lucrezi de acasă și nu poate verifica dacă lucrezi sau nu.

Mai bine ajungi mai devreme la muncă decât mai târziu, mai bine pleci ultimul decât să stai cu ochii pe ceas atunci când se apropie finalul zilei. Dacă faci asta o perioadă, angajatorul va avea încredere în tine, iar pe viitor vei avea parte de flexibilitate cât cuprinde.

3. Ajută-ți colegii și încurajează competiția

Munca în echipă este cea mai eficientă, chiar dacă jobul presupune, în cea mai mare parte activități individuale. Chiar și în cazurile în care lucrezi la ceva pe cont propriu, niciodată nu strică să ceri ajutorul unui coleg, să ceri o părere obiectivă sau un feedback.

Un lucru foarte important la muncă este să fii mereu aproape de colegii tăi, să îi ajuți atunci când vezi că au nevoie, să te oferi să îi sprijini în situații în care sunt prea stresați, presați de timp sau lucrează la ceva foarte complicat.

Ajută-ți colegii să devină mai buni, ajută-i să treacă peste situații complicate, oferă-le suportul tău moral și profesional. Încearcă să crești odată cu ei, încercați să creșteți împreună. Mi-a plăcut mereu să cred că acolo unde oamenii au standardele profesionale ridicate, automat și eu voi ajunge să mă ridic la același nivel sau poate chiar să fiu mai bun.

Totodată, pot spune că iubesc competiția! Consider competiția la locul de muncă foarte benefică pentru angajați și companie, însă cu condiția ca această competiție să fie sănătoasă, vizibilă și dusă pe principii și politici etice. Principiul de bază este că nu faci neapărat competiție cu colegii tăi, cât vrei să ajungi unul dintre cei mai buni, alături de ei.

4. Nu-ți lua ochii de pe cei mai buni oameni din companie

Fii mereu atent la experții din compania în care lucrezi. Încearcă să observi care este comportamentul lor atunci când relaționează cu alți oameni sau atunci când lucrează. Meseria se învață, iar dacă ai șansa de a lucra într-un mediu cu profesioniști și experți de la care ai putea să te inspiri, poate o să ajungi chiar mai bun decât ei, în timp.

5. Muncește mai mult pentru a ajunge la un nivel care îți permite să muncești mai puțin

Atunci când ești începător într-un domeniu, consider că trebuie să fii foarte harnic, să te implici foarte mult și să înveți cât poți de mult. Asta poate conduce chiar la ore state peste program, la timp alocat pentru dezvoltare chiar și de acasă.

Atunci când ești începător, totul pare complicat și ai impresia că nu vei reuși să ajungi să înțelegi ceea ce trebuie să faci. Consider că asta este doar o chestiune de timp, iar dacă reușești să rămâi motivat și implicat în munca pe care o faci, sunt sigur că timpul de învățare va fi mai scurt.

În momentul în care ai reușit să devii stăpân pe ceea ce faci, vei fi capabil de să-ți creezi procese de eficientizare a muncii, vei avea un timp de execuție a sarcinilor mai mic și vei putea ajunge să muncești mai puțin.

6. Alocă-ți timp pentru a învăța în timpul liber

Alocă-ți timp să înveți mult și să muncești mai mult atunci când ești tânăr. Încearcă să îți impui obiective profesionale pe termen mediu și lung, astfel încât să poți crește eficient din punct de vedere profesional.

În ceea ce mă privește, cele mai bune momente în care am învățat lucruri noi s-au întâmplat în timpul meu liber. Nu am avut întotdeauna timp la muncă să învăț abilități noi, dar mi-am făcut timp să fac asta după programul de muncă.

Nu am încetat niciodată să învăț și să vreau să mă dezvolt mai mult decât îmi permite locul de muncă. Am căutat mereu resurse gratuite de pe internet de unde pot învăța abilități/ programe noi, am citit cărți și publicații din domeniu în care activez, m-am inspirat întotdeauna de la profesioniștii din domeniu.

Fă acest lucru și îți garantez că atunci când vei reuși să devii mai bun pe ceea ce faci, creșterea ta profesională va fi garantată într-un timp mai scurt.

7. Pune întrebări pentru a înțelege mai bine

Curiozitatea a fost mereu punctul meu forte. Chiar dacă au fost lucruri care nu mă priveau, care nu aveau legătură cu activitatea mea, am încercat să mă bag în tot felul de discuții cu managerul sau angajatorul meu.

Am încercat să particip activ la discuțiile din jurul meu, chiar dacă nu pricepeam mare lucru din ceea ce auzeam. Am pus mereu întrebări, ca să aflu ceea ce mă interesează. Totuși, este foarte important modul în care pui întrebările.

Chiar dacă participi la o discuție în care nu ai expertiză, poți pune întrebări astfel încât acest lucru să nu se observe. Mereu am încercat să nu pun întrebări stupide care să mă facă să par că nu înțeleg nimic, iar asta m-a ajutat foarte mult.

8. Cere feedback pentru munca pe care o faci

Decât să fii pus în ipostaza în care angajatorul tău vine la tine să-ți spună că nu este mulțumit de munca pe care o faci, mai bine ții acest proces din scurt și ceri un feedback de fiecare dată după ce faci un task mai complex.

Chiar dacă feedbackul nu va fi neapărat bun, ai șansa de a redresa acest lucru rapid. De obicei, aceste feedback-uri vin și cu soluții de îmbunătățire. Dacă faci asta în mod constant, sunt sigur că vei înțelege care sunt aspectele pe care trebuie să le îmbunătățești în munca ta.

Angajatorul sau managerul tău va fi mai mulțumit de tine, deoarece va vedea că îți pasă de munca pe care o faci, precum și pentru faptul că va vedea că îți dorești să o faci mai bine. După un timp, nu vei mai avea neapărată nevoie de feedback, dar îl vei primi datorită rezultatelor bune pe care le vei arăta.

9. Lucrurile complicate te ajută să crești rapid

Fii mereu curajos, încrezător în ceea ce faci și orientează-te pe munca complexă, complicată. În principiu, zonele care sunt complicate aduc cele mai mari beneficii profesionale. Munca ușoară o poate face oricine, dar munca complexă necesită mai mult decât execuție.

Din lucrurile complexe vei avea întotdeauna ceva de învățat. Chiar dacă vei greși de multe ori, mergi pe principiul că omul învață din greșeli, iar asta te va ajuta să te dezvolți extrem de mult. Nu-ți fie teamă de provocări!

Oamenii care pot face lucruri complexe și complicate sunt oameni foarte căutați și bine plătiți!

10. Plictisește-te acasă, nu la muncă

Consider că dacă mergi la muncă doar pentru a face bani, pentru a aștepta ora plecării, nu te bazezi pe principii foarte sănătoase. Asta nu te va ajuta niciodată să te dezvolți profesional. După părerea mea, plictiseala la locul de muncă înseamnă lipsă de implicare!

Știu că poți fenta foarte ușor la unele locuri de muncă, poți să îți faci treaba rapid și pe urmă să îți lungești ochii încontinuu la ceas. Încearcă să faci lucrul acesta acasă, iar la muncă încearcă să vezi dacă ai putea să primești și alte atribuții.

Aceste lucruri te vor face să crești în ochii angajatorului, precum și din punct de vedere profesional. Totuși, dacă jobul în sine nu-ți oferă activitate, părerea mea este că ar trebui să te orientezi către altceva, deoarece plictiseala la locul de muncă dăunează grav carierei tale.

Share.

Fondator al platformei thestudent.ro - Specialist Marketing - Content Writer. Obiectivul meu este acela de a crea cea mai mare comunitate online prin care tinerii pot accesa informație de calitate, utilă și corectă.