În proiectele privind noile legi ale Educației se prevăd mai multe măsuri pentru a-i atrage pe tineri către meseria de profesor. Reamintim că în România este un deficit uriaș de dascăli. Conform noilor măsuri, tinerii care vor să se facă profesori trebuie să îndeplinească anumite condiții, care nu sunt deloc dificile. 

Ce prevede Legea

Art. 127 
(1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii. 
(2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale. 

Mai clar, conform punctului doi, absolvenții de facultate care nu au un masterat didactic pot să ajungă la catedră. Tot ce trebuie să facă aceștia este să urmeze un curs de psihopedagogie. Foarte multe facultăți din România oferă studenților un astfel de curs, cel mai adesea opțional. 

Cum îi motivează Cîmpeanu pe cei care vor să devină profesori

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat recent că Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică va organiza examene de certificare a competențelor pentru tinerii care nu au urmat programe de formare psihopedagogică, însă își doresc să devină profesori. 

„Am văzut în spațiul public afirmații cu tentă de acuză că, odată ce va fi adoptat acest proiect al legii, oricine poate să intre să predea în școală. Ok, este o abordare, dar cei care au răbdare să citească acel proiect de lege și cei care reușesc să și înțeleagă acest proiect de lege vor vedea fără doar și poate că este o deschidere foarte necesară”, a declarat Cîmpeanu. 

Oficialul a dat și exemple în acest sens. Astfel, un arhitect care dorește să se implice în școală, să predea desen tehnic, dacă nu are DPPD-ul sau o formare inițială nu are acces în școală. Oficialul a vorbit și despre educația sexuală, de exemplu, explicând că cei care vor să predea această materie, dacă nu vor avea DPPD-ul, nu vor fi lăsați în școală. Trist este că în școli este nevoie de educație sexuală, și nu are cine să o predea. 

Lipsă acută de dascăli

Evident, o pot face profesorii de biologie, însă în țara noastră nu sunt suficienți profesori de biologie care pot să predea o disciplină care să facă parte din trunchiul comun și să conțină adaptate vârstei elevilor. Oficialul a precizat că este o criză a cadrelor didactice la noi în școală. 

„Dincolo de aceste elemente de ordin cantitativ, este vorba de pregătirea acestor profesori. Revin, avem intrarea în stagiatura didactică pentru cei care au formare inițială, corespunzătoare, se intră într-un an în care vor face practică pedagogică, într-un an care se va finaliza cu un examen de licențiere, cu certificarea statutului de cadru didactic”, a declarat Cîmpeanu.

Persoanele care pot ajunge profesori doar cu diploma de facultate. Cum explică ministrul Cîmpeanu această decizie

Cum va fi examenul pentru cei ce vor să urmeze o carieră la catedră

Acesta a precizat că acest examen va avea două componente. Pe de o parte raportul pe care îl va face mentorul privind activitatea depusă pe parcursul întregului an și, pe de altă parte, o probă scrisă în care viitorul profesor va demonstra că poate să facă acel lucru. 

„Avem acces în cariera didactică a acelora care, am dat exemplul avocatului, am dat exemplul medicului, am dat exemplul arhitectului care dorește să se implice în școală. N-are formare inițială corespunzătoare, dar există Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică. Acest centru va organiza examene de certificare a competențelor pe care aceștia vor avea șansa să și le demonstreze, chiar dacă nu au acel DPPD”, a explicat Cîmpeanu. 

Share.

Absolventă a Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion, Mădălina Cristea și-a început activitatea în presă în anul 2017, ca voluntar la publicația facultății. De-a lungul anilor a fost colaborator la mai multe publicații de renume din România și a scris pe mai multe domenii, cum ar fi economie, justiție și administrație locală. Mădălina este o tânără pasionată de informație, curioasă și conștientă că în fiecare zi are câte ceva de învățat. Nu se ferește să pună întrebări autorităților și personajelor interesante din societate, iar atunci când are un obiectiv de îndeplinit, nimic nu o poate opri.