Am văzut din experiențele anterioare că Belgia este o țară foarte primitoare pentru studenții internaționali. Calitatea este unul dintre termenii cei mai potriviți acestei țări, atunci când ne gândim la universități și posibilitatea de a accesa un program de studii Erasmus.
Colega nastră Ariadna a accesat o bursă Erasmus la Vives Business College, Kortrijk și ne-a oferit o nouă perspectivă despre universitate și despre valoarea programului.
Speranța unei națiuni constă în educarea celor tineri
Printre posibilitatile enorme care ne sunt oferite in secolul 21, proiectul Erasmus+ este unul dintre acestea, contribuind la dezvoltarea tuturor persoanelor care isi doresc o schimbare.
Numele proiectului este inspirat chiar de filozoful olandez Desiderius Erasmus, care anticipa nevoile omenirii inca din anii 1500: “Principala speranta a unei natiuni consta in educarea corecta a tineretului sau”, intarind prin ideile sale diverse teme de gandire propuse fiecarui individ: ”Sunt cetatean al lumii, cunoscut tuturor si strain de toti.”
Am tratat semnificația programului Erasmus ca atare
Fiind deja studenta in anul II in anul universitar 2021/2022, desi pandemia de COVID-19 era inca un factor de incertitudine, am decis sa traiesc experienta Erasmus in Kortrijk, Belgia, incepand cu luna februarie 2022. Cu toate ca experienta ne-a fost anterior prezentata de profesori, Alumni ai proiectului sau studenti care se aflau deja in tarile alese, impactul pozitiv asupra dezvoltarii noastre, ca indivizi si viitori angajati, il realizam abia in momentul primelor interactiuni cu tara gazda.
Provocarea cea mai mare, dar si cea mai frumoasa ca student Erasmus, din punctul meu de vedere, a fost sa ne impartim timpul intre proiectele si temele alocate facultatii cu proiectele personale care au insumat calatoriile si experientele interculturale pe care le-am organizat impreuna, ca studenti straini si prieteni interculturali.
Experiența mea la Vives Business College
La Vives, Universitatea din Kortrijk, nu exista seminarii si laboratoare, insa la cursuri s-au abordat teme care conduceau catre viitoare prezentari pregatite dupa anumite criterii sau studii de caz care sa ne aprofundeze cunostintele si capacitatea de sinteza.
Prezentarile trebuiau sa fie creative, lucrate in programe la alegere, dar mai ales in echipa pentru a ne dezvolta creativitatea si ideile alaturi de colegi, simuland un mediu de lucru.
Acestea erau diferite, in functie de materie sau profesor, dar au au fost complexe si diverse, de la teorii interculturale dezvoltate de specialisti ca Geert Hofstede (Teoria Dimensiunilor Culturale) care a fost studiata in raport cu un interviu sustinut de profesor, la evenimente care au contribuit la dezvoltarea fianciara la nivel mondial (Marea Recesiune), pana la idei si solutii utile in realizarea strategiilor de marketing pentru un oras in dezvoltare (ex: infrastructura, evenimente, idei pentru un smartcity).
Pentru studiile de caz, s-au abordat diferite teme care ne provocau capacitatile necesare unui viitor angajat in domeniul economic, precum studiul pietei imobiliare din Belgia, dezvoltarea unui business e-commerce sau identificarea si solutionarea „problemelor” identificate in diferite firme (ex: pierderi de personal si clienti a unei tabare de vara datorita unei structuri organizationale precare).
Toate proiectele au fost organizate de profesori astfel incat sa ne atraga sa participam cu frecventa la cursuri, avand finalitate in media semestriala echivalata de Unitbv, cu nota 10.
Experiența culturală, unul dintre elementele cheie ale programului
In timpul liber, am ales sa exploram Belgia pentru a cunoaste oamenii si locurile care ne-au fost casa un semestru intreg, de la orasele mici si relaxante, precum Brugge, Gent, la malul marii intre Oostende si Knokke Heist si pana la faimosul Bruxelles, cu vestitul Parlament European.
Cu ajutorul universitatii gazda, care a organizat primele excursii prin Belgia, alaturi de alte cateva evenimente culturale, ne-am cunoscut intre noi si ne-am format „travel buddies” pentru viitoarele aventuri. Insa, Europa stie ca are are mult mai multe de oferit, si, cu ajutorul diferitelor oferte pentru studenti (mijloace de transport, cazari, restaurante, bilete la muzee si diferite activitati), am inclus pe lista si tari precum Luxemburg, Olanda, Franta, Scotia, Italia.
Foarte interesant, ne aducem aminte că și Experiența Erasmus trăită de Robert în Belgia a punctat aceste aspecte 🙂
De la cumpararea biletelor de avion pana la atractiile turistice din fiecare locatie, excursiile le-am detaliat atent si le-am organizat impreuna, cu task-uri si deadline-uri pentru grupuri de la 2 pana la 7 persoane, care sa multumeasca toate dorintele si preferintele.
Organizarea a atat de multe excursii aduce beneficii culturale, pe care toti dorim sa ni le insusim, dar mai ales, indirect, dezvolta capacitati de organizare, de management al timpului, de gestionare a banilor, de cautare a ofertelor si petrecere calitativa a timpului, esentiale atat pe plan personal, cat si profesional.
Valoare profesională adăugată
Mai mult, pe plan profesional, Erasmus a devenit un element de valoare adaugata in CV-ul meu, aducand atat angajatorului, cat si mie, un subiect de interes in cadrul interviului: capacitatile si competenta in indeplinirea sarcinilor de lucru de zi cu zi, care, s-a finalizat pozitiv cu obtinerea unui job in domeniul economic.
Concluzionez prin acest exemplu pentru a sublinia faptul ca Erasmus este un proiect care aduce beneficii si are ca scop sa ajute fiecare tanar care isi doreste sa se maturizeze, sa isi imbunatateasca stilul de viata si sa profite totodata de experienta.
Creativitatea si dorinta individuala de cunoastere a elementelor care ne inconjoara ne ofera posibilitati infinite de dezvoltare la care sa participam cu placere si sa ne stimuleze sa ne dorim mai mult.
Mai multe experiențe Erasmus poți găsi aici, povestite și simțite diferit de fiecare student!