Am aflat de curând câteva lucruri foarte faine despre cum să structurezi și cum să scrii informațiile în CV-ul de angajare. Pe baza informațiilor oferite de diverși recrutori de la Google în câteva articole de specialitate, am să-ți împărtășesc și ție ce am aflat despre CV-ul de angajare.
De asemenea, am găsit și informații prețioase despre cum să arate acesta, de la structura la dimensiunea textului. Așadar, să vă arăt cum se face un CV bun si cum să vă ghidați după un model de CV pentru angajare într-un mod profesionist.
Cum se scrie și cum arată structura unui CV de angajare (model)
Trebuie să știm de la început că un CV bun trebuie să fie aerisit, simplu și bine structurat. Recrutorii de la Google sugerează o serie de recomandări, în ceea ce privește structura CV-ului. Trebuie să incerrci să menții totul într-o pagină, maxim două.
Încă de la început, încearcă să folosești, de preferat un font simplu și lizibil (Helvetica, Roboto, Futura, Avenir, Merriweather, Avant Garde, Bodoni, Bembo, Garamond, Frutiger, Gill Sans, Google Fonts etc). După ce ai ales un font, de preferat unul dintre recomandările mele, te sfătuiesc să ai grijă la dimensiunile pe care le vei folosi. Este recomandat să:
- textul normal să îl scrii cu cel puțin o dimensiune de 10pt (consider că 10-12 va fi perfect) pentru a fi ușor de citit.
- trebuie să deosebești subtitlurile de textul normal. Astfel, îți recomand ca subtitlurile să le scrii cu o dimensiune între 13pt-14pt.
- nu folosi culori pentru text. Încearcă să păstrezi totul într-o tentă închisă, de preferat să folosești culoarea neagră. Lasă margini de minim 1-1,5 cm pe fiecare laterală și de minim 1,5 – 2 cm sus și jos.
Ce conține și care este ordinea informațiilor din CV-ul de angajare
În următoarele secțiuni, îți pun la dispoziție câteva exemple de bune practici atunci când întocmești un CV.
1. Nume și informații de contact
Primul lucru pe care trebuie să îl menționezi în CV este numele tău și funcția actuală, undeva în partea de sus, mare să se vadă. S-a tot discutat în ultimul timp că poza nu este neapărat necesară, așa că nu-ți face griji în privința asta.
De asemenea, poți adăuga informații de contact (telefon, mail, adresa) în aceeași secțiune, ori undeva în partea de jos. Îți las 3 exemple în figura de mai jos.
2. Despre mine (cv cu exemple)
După numele tău este absolut necesară o secțiune cu câteva detalii despre tine, denumită secțiunea ”despre mine”. Ceva foarte scurt, aș zice undeva la maxim 3-4 rânduri. Poți crea un subtitlu mai jos de numele tău, pe care să îl denumești Despre mine.
Mai jos, îți las câteva exemple făcute de mine care ar putea să te ajute să îți faci o descriere în secțiunea despre mine din cv.
Sunt o persoană energică și îmi place foarte mult să discut cu oamenii din jurul meu. Am abilități bune de comunicare și negociere, ceea ce mă face să obțin de multe ori ceea ce îmi propun. Pe viitor, îmi doresc să ajung în poziția unui veritabil om de vânzări care reușește să crească cifrele afacerilor prin arta de a convinge.
Urmăresc întotdeauna să ies din tipare și să îmi dezvolt abilitățile de conducere și organizare. Îmi petrec majoritatea timpului citind psihologie și business, ceea ce mă face să fiu un bun ascultător, dar și lider. Visul meu este să lucrez într-o companie internațională, unde îmi pot pune în valoare competențele dobândite în peste 10 ani de muncă în domeniul resurselor umane.
Sunt pasionat de tehnologie și de dezvoltarea produselor în cele mai performante și eficiente forme. Sunt o persoană cu gândire analitică și sunt axat pe performanță și pe rezultate bazate pe cifre. De 6 ani activez în industria software unde am adus aportul la dezvoltarea unora dintre cele mai vândute și apreciate softuri automatizarea proceselor de pe piața internațională. Îmi doresc să îmi continui drumul de dezvoltator software și să fac parte din proiecte provocatoare și complexe.
Cele mai mari calități ale mele sunt seriozitatea și perseverența. În cariera mea de operator producție, am ales întotdeauna să îmi asum responsabilitatea și să respect cerințele venite de la superiorii mei. Sunt o persoană care se adaptează foarte repede în colective noi, îmi place munca în echipă și întotdeauna dau tot ce pot pentru a îndeplini obiectivele companiei.
De aproximativ 8 ani lucrez în industria de asigurări și întotdeauna mi-a plăcut să găsesc soluții adaptate pentru orice nevoie. Sunt o persoană dedicată muncii pe care o fac, sunt orientată către client și nelipsită de etica muncii. Comunicarea și negocierea sunt calitățile mele profesionale dobândite în cei 8 ani de vânzări și consiliere, care de-altfel garantează performanța mea ca angajat în orice companie.
Ajuns în ultimul an de facultate, perspectivele mele sunt îndreptate acum spre consolidarea unei cariere de succes. În ultimii 3 ani am studiat Sociologie și Comunicare, de unde am căpătat o atracție spre zona de relații publice. Sunt un împătimit al folosirii și vorbirii corecte a limbii române, iar vorbitul în public și folosirea diverselor tehnici de comunicare sunt cele mai mari calități pe care le dețin.
Sunt adepta unui stil de viață non-conformist, lucru care se observă din felul meu de a fi, precum și din ținuta și stilul vestimentar pe care îl abordez. De-a lungul timpului, am lucrat cu oameni și am încercat să le ofer o stare de spirit mai bună prin orice serviciu pe care l-am oferit. Hainele reprezintă pentru mine personalitate, emoție, stări. Iubesc să fiu înconjurată de haine, să vorbesc despre ținute și să schimb expresiile de pe fețele oamenilor.
3. Educație
Următorul pas, cu siguranță informații despre educație. Ordonează în ordine invers cronologică, de la cel mai recent la cel mai îndepărtat. Aici va fi nevoie neapărat să treci ce ai absolvit, numele instituției, orașul, perioada. Cred că liceul și facultatea sunt de ajuns, în unele cazuri liceul nici măcar nu mai este relevant.
4. Experiența profesională
Urmează experiența profesională. Vei crea un nou subtitlu, pe care îl vei denumi ”Experiență profesională”. Aici, vei ordona la fel, de la cel mai recent la cel mai vechi job. Va fi nevoie neapărată să treci funcția pe care ai avut-o, numele companiei, orașul, perioada.
Menționasem că CV-ul nu trebuie să aibă mai mult de maxim 2 pagini, deși recomandat ar fi doar una. Așadar, trebuie să restrângi descrierea joburilor. Specialiștii recomandă să folosim buline, prin care să punem accent doar valoarea pe care am adus-o în companie, în calitate de angajați. Am explicat mai detaliat acest aspect, în secțiunile care urmează.
5. Distincții și premii / Alte proiecte
Distincții și premii, concursuri, cursuri absolvite, proiecte de echipă, dacă există. În funcție de ce ai de prezentat în această categorie, creezi un subtitlu sugestiv, ca ”Distincții și premii”, ”Alte proiecte” etc.
6. Activități extracurriculare
Mai poți forma o secțiune în ultima parte pe care o numești ”Activități extracurriculare”. Aici, poți menționa acțiuni pe care le-ai făcut în afara jobului și a școlii, cum ar fi voluntariat, proiecte personale, etc.
7. Secțiunea contact
În cele din urmă, să nu uiți de secțiunea contact! Aceasta este mega importantă deoarece îl ajută pe angajator să te contacteze, fie pe telefon, fie pe e-mail. Așadar, treceți neapărat numărul de telefon, email-ul, eventual adresa și neapărat orașul! Toate acestea intră undeva în partea de jos a CV-ului.
Model/ Exemplu CV pentru angajare completat
Imaginea următoare este reprezentată de un model de CV pentru angajare simplu, modern și bine structurat, după cum îți spuneam mai sus. Poți urma acest exemplu de CV, completând cu datele tale și cu experiența ta acolo unde sunt buline.
Folosește acest design dacă îți place – îți las un fișier PowerPoint în care poți modifica textul și culorile direct în el, iar apoi îl descarci .pdf.
Dacă vrei să știi cum faci un CV cu design frumos în mai puțin de 30 de minute, ți-am pregătit un VIDEO TUTORIAL despre cum să faci un CV ONLINE cu ajutorul unei aplicații super ușor de folosit și care deja îți oferă foarte multe modele de CV-uri.
Îți alegi de acolo un model din sutele de modele de CV, începi să modifici structura, informația și designul după placul tău. Totul este foarte simplu de utilizat, așadar te sfătuiesc să nu mai stai pe gânduri! Neapărat, CV-ul îl vei descărca în format .PDF și așa îl vei și trimite la angajator.
Pe lângă șabloanele Powerpoint prezentate și pregătite de mine, poți de asemenea alege să folosești un serviciu premium pentru crearea CV-urilor, cum ar fi CVmaker.ro, o platformă testată și validată de către mine.
Într-un articol dedicat spuneam că specialiștii consideră că ar trebui să faci câte un CV diferit pentru fiecare job la care aplici, unde trebuie să expui doar informațiile care au relevanță pentru jobul respectiv.
Pentru aceia dintre noi care pun mare accent pe CV și care de regulă, aplică la mai multe joburi, CVMaker.ro este platforma ideală de a face acest lucru.
Dacă alegi CVmaker, plătind un abonament lunar ai acces la un număr incredibil de CV-uri deja pregătite, ceea ce ar putea să te ajute să economisești timp și să reușești să faci CV-urile mai profesionale. Chiar dacă nu ai nevoie de acces nelimitat în platformă, poți încerca varianta de abonament pentru 7 zile, la un cost foarte mic (aprox. 10 lei), având posibilitatea de a testa și închide abonamentul în acest termen de 7 zile.
Model cv pentru angajare după sfaturile specialiștilor de la Google
Laszlo Bock este un om de afaceri din America, care a lucrat în trecut la Google, aproximativ 10 ani în procesul de recrutare, dezvoltare și menținere a angajaților.
Acesta a scris două articole foarte utile pe LinkedIn în care a prezentat un model de cv pentru angajare profesional și despre cum să așezi informatiile într-un CV de succes. Articolele sale le poți găsi pe LinkedIn My Personal Formula for a Winning Resume.
Sfatul său este să folosești la orice rubrică în care ai de povestit ceva semnificativ, relația rezultate-impact. Mai precis, trebuie să eviți să povestești pe larg ce activități ai avut la joburi. În schimb, trebuie să folosești liste cu buline, punând accent pe exemple reale, relevante care demonstrează că munca ta a avut un impact asupra rezultatelor companiei:
Folosește date și informații exacte într-un CV de angajare
- Am derulat o campanie de atragere de noi clienți, prin care am reușit să cresc portofoliul de clienți de la 20 la 25 de firme, în 6 luni.
- Am fost selectat ca fiind unul dintre cei 8 membrii ai organizației X, dintr-o listă de participanți formată din 325 de persoane, la nivel național.
- Am reușit să implementez un program de loialitzare a clienților, prin care am crescut vânzările din magazin cu 65% în 5 luni.
- Am contribuit la formarea profesională a zece studenți, dintre care opt au reușit să obțină joburi în companii din domeniu, în decurs de trei luni de la terminarea programului.
Atunci când experiența nu cuprinde rezultate semnificative sau exacte, poți fi explicit în CV, astfel:
- Am dobândit cunoștințe vaste de programare, după 12 luni de muncă, în care am alocat câte 2 ore zilnice de învățat și practicat.
- Am competențe foarte bune de comunicare în zona de relații cu clienții, ca urmare am câștigat premiul de angajatul anului în 2015, dintr-un departament cu peste 50 de angajați.
- Am folosit puterea mea de convingere, scriind scrisori și sunând peste 30 de companii internaționale pentru cereri de sponsorizare. Am reușit să câștigăm 3 mari sponsorizări în mai puțin de 6 luni, care au contribuit semnificativ la creșterea evenimentului.
- Am reușit să strâng 7 150 de lei într-o campanie umanitară pe Facebook pentru asociația X, bani care au acoperit 40% din costul de achizitonare a rechizitelor pentru copii.
Exemple de CV-uri completate: design, structură, conținut
Îți voi arăta 3 exemple de CV-uri pentru angajare completate făcute de mine. Informația este pusă în mod aleatoriu, numele și datele de contact nu sunt reale. Însă, m-am concentrat sa-ți las niște exemple după care te poți ghida fără griji, respectând structura și inspirându-te din informația existentă.
Dacă ai mai multă informație în CV, poți merge pe varianta în doua coloane, iar dacă ai mai puțină informație, atunci poți alege design-ul pe o singură coloană. Toate aceste modele + alte sute de modele le poți găsi pe canva, unde doar îți selectezi ce îți place și modifici textul.
Exemple de CV cu design modern și multe informații
Acest model de cv face parte din categoria exemplelor de cv moderne, în care ne folosim de un design eficient pentru a așeza pe el cât mai multe informații. Încearcă să-ți structurezi informația bine astfel încât să cuprinzi totul într-o singură pagină.
Folosește acest design dacă îți place – îți las un fișier PowerPoint în care poți modifica textul, poza și culorile direct în el, iar apoi îl descarci .pdf.
Model de CV cu design simplu
Atunci când nu ai atât de multă informație de așezat în CV, poți merge cu încredere pe un design simplu și ușor de structurat. Am conceput un model de CV cu design simplu pentru cei care nu sunt pretențioși, dar care vor totuși ca CV-ul lor să arate bine.
Folosește acest design dacă îți place – îți las un fișier PowerPoint în care poți modifica textul și culorile direct în el, iar apoi îl descarci .pdf.
Exemplu de CV simplu structurat pe coloane
Acest exemplu de CV este simplu și structurat pe două coloane. Eu personal l-am folosit pe acesta mult timp și chiar sunt mulțumit de cum a fost apreciat. Acesta este structurat eficient astfel încât poți adăuga multe informații pe el, în partea stângă și în partea dreaptă.
Folosește acest design dacă îți place – îți las un fișier PowerPoint în care poți modifica textul și culorile direct în el, iar apoi îl descarci .pdf.
Veridicitatea informațiilor din CV
Dacă ai intenția să înflorești sau să minți pe undeva în legătură cu studiile tale sau activitățile pe care le-ai desfășurat, te sfătuiesc să nu o faci. Minciuna are picioare scurte, iar oamenii care o să-ți evalueze CV-ul, cu siguranță vor suspecta informațiile trase de păr.
Totuși, CV-ul este doar o documentație peste care angajatorul trece pentru a te cunoaște și pentru a decide dacă te potrivești cu jobul și cu valorile companiei. Așadar, pe lângă CV, ar mai putea fi și o probă/ test practic.
Experiența profesională a unor angajatori sau a unor recrutori te va aduce în poziția în care vei fi prins cu mâța-n sac. În calitate de intervievatori, te vor întoarce pe toate părțile, până când își vor da seama că ai mințit. Unii dintre ei au un proces de intervievare atât de profesionist, încât îți vor pune alte întrebări în contexte diferite, de unde își vor da seama dacă te contrazici.