Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat în cadrul Forumului Educației la Iași 2022 abilitatea Colegiilor Naționale de a putea organiza și o a treia probă de admitere la liceu. Această mențiune a fost dată în contextul comentarilor legate de examenul de admitere la colegii, anticipată în proiectul legii învățământului preuniversitar, contestată de un număr mare de entități în dezbaterile din ultimele săptămâni. Ministrul a adăugat că subiectul rămâne în continuare “deschis”.

Răspunsul ministrului

Declarația de acum a lună a ministrului spune că tema admiterii la Colegiile naționale este una ce trebuie dezbătută. Prevederile curente pot fi introduse sau schimbate.

Ca urmare a multiple săptămâni de critici și amendamente pe această temă, acesta a ajuns la concluzia că “nu există încredere în cadrele didactice” și explică că subiectul este în continuare “deschis”. Descrie identic tema modalității de evaluare a cunoștințelor de limba română la bacalaureat.

La examenele de admitere propuse, „disciplinele sunt aceleași: matematică și limba română. Plus, dacă un colegiu național dorește, cu condiția să anunțe din timp, o a treia probă la limba engleză, de exemplu, sau la informatică poate să facă acest lucru și poate să se orienteze către acel grup de absolvenți de clasa VIII-a care au un nivel ridicat de competență în acel domeniu care este de interes pentru performanța în acel colegiu, așa a fost gândit”, spune Sorin Cîmpeanu.

,,(…)subiectele pot fi făcute tot de către Centrul Național de Evaluare, spre exemplu. Subiectele pot fi făcute de către Academia Română prin institutele Academiei Române. Subiectele pot fi făcute de Societatea Română de Matematică(…)

Este deschis și subiectul examenului de bacalaureat, care în momentul de față se finalizează cu o diplomă de bacalaureat care este un simplu acces în facultate.”

El a pus accentul pe faptul că „este iarăși examenul de bacalaureat o modalitate de a îmbina excelența cu echitatea, dar care este, de asemenea, în discuții. Este în discuții inclusiv din perspectiva, vă spun foarte onest, din care există o probă specifică la proba maternă și luăm în calcul, este un subiect pe care l-am lansat pentru a fi clarificat, dacă nu cumva e bine să scoatem din tot acel pachet de discipline limba și literatura română, inclusiv gramatica, în paralel cu acea probă, este și aceasta o variantă.”

Declarațiile ministrului Cîmpeanu legate de admiterea la colegiile naționale și noul BAC

Sorin Cîmpeanu: „Admiterea în liceu, pentru cele 211 colegii naționale, este o solicitare de multă vreme. Vă explic foarte simplu. Se constituie într-o șansă în plus pentru elevi, într-o șansă în plus. Este o cerere de foarte mulți ani a colegilor naționale. Lucrurile sunt deschise, legile sunt încă deschise până pe 24 august. Experiența dumneavoastră ne poate aduce clarificări.

În momentul de față vă spun ce ce știu. Unu – este o șansă în plus, trebuie să se încheie înainte de inițierea evaluării naționale. Doi – s-a propus nivelul de 100%, toate locurile să fie scoase la concurs prin concurs propriu de admitere. Este o propunere formulată în raportul România educată, formulată de către dumneavoastră, cei care reprezentați colegiile naționale. Sigur, între timp am înțeles că s-au mai revizuit din puncte de vedere. Am spus, e mult 100%, trebuie să lăsăm locuri și pentru distribuția prin evaluare națională, pentru că am propus acest lucru din nevoia de just echilibru între echitate și excelență. În colegiile naționale, da, nu numai acolo, dar în colegiile naționale se poate susține excelența. Este un alt subiect cu susținerea centrelor de excelență. (…) Maximum 90%, am avut o întâlnire cu directorii de colegii naționale, cred că sunteți în sală participanți da acea întâlnire, am primit întrebarea: noi dacă vrem să avem doar 75% concurs propriu de admitere și 25% (locuri ocupate prin evaluarea națională – n.red), evident 75% se încadrează în ceea ce am propus în maximum 90%. Și 60% se încadrează, și 50%, și 30% și 0 se încadrează în maximum 90%. Este o modalitate de a lăsa decizia la nivelul acestor colegii, care au demonstrat că pot să facă performanță.

Doi- disciplinele sunt aceleași: matematică și limba română. Plus, dacă un colegiu național dorește, cu condiția să anunțe din timp, o a treia probă la limba engleză, de exemplu, sau la informatică poate să facă acest lucru și poate să se orienteze către acel grup de absolvenți de clasa VIII-a care au un nivel ridicat de competență în acel domeniu care este de interes pentru performanța în acel colegiu, așa a fost gândit.

Am constatat cu tristețe că nu există încredere în cadre didactice. O spun direct, ați văzut, nu este niciun secret, se vor face meditații cu candidații. Bun, în urmă cu 40 de ani când am dat examen de treapta întâi la Sf. Sava, la matematică – fizică, nu mi-a trecut prin cap să pun la îndoială moralitatea profesorilor care fac subiectele. Acum am înțeles că am început cu asta, nivelul de încredere este mult mai scăzut. Ok, în regulă. Subiectele pot fi făcute tot de către Centrul Național de evaluare, spre exemplu. Subiectele pot fi făcute de către Academia Română prin institutele Academiei Române. Subiectele pot fi făcute de Societatea Română de Matematică. Apropo, ați văzut: locul 5 mondial, prima olimpiadă internațională de matematică a fost în România, în 1959, inițiativa România. Deci învățământul romanesc are rezultate, învățământul romanesc merită încredere, profesorii români merită încredere, profesorii românii merită susținere din perspectiva formării, din perspectiva accesului în cariera didactică, din perspectiva unor reglementări care să le consolideze prestigiul și, nu în ultimul rând, de salarii decente și corect raportate la importanța muncii lor. Deci, e deschis subiectul pentru admitere, concurs propriu, liceu, împreună cu evaluarea națională.

Este deschis și subiectul examenului de bacalaureat, care în momentul de față se finalizează cu o diplomă de bacalaureat care este un simplu acces în facultate. Atât și nimic mai mult. Noi vrem să avem în urma examenului de bacalaureat și un certificat credibil de atestare a competențelor. Credibil, subliniez, nu formal. Nu cum avem acum probele de competențe în care e suficient să te prezinți, că ai luat acel certificat pe care, sigur, l-ai luat, dar niciun angajator și nicio universitate nu se uită la el. (…)

Ieșiți din paradigma actuală. Acest bacalaureat îl vor da niște elevi care vor învăța după niște planuri cadru, începând cu septembrie 2023, pe care nu le cunoașteți, pe care nu le cunosc, la care se lucrează (…). Se lucrează la planuri cadru, examenul va fi pentru acei elevi care vor fi urmat patru ani de liceu cu 30% curriculum la dispoziția școlii, își vor putea alege o probă, și aici o să avem o reformulare în lege, dintr-o plajă mai largă de discipline care să verifice competențele avansate. Asta am dorit, asta spune legea acum. Sigur, este în discuție dacă să fie obligatorie sau să nu fie obligatorie, dacă să condiționeze promovarea bacalaureatului această probă a specializării sau nu. Vă spun care este gândirea acestei legi: dacă la toate celelalte discipline, și le-am menționat, verificăm competențele de bază, la acea probă filozofia legii este de verificare a competențelor avansate. Dacă o facem obligatorie pentru toată lumea, dacă o facem în așa fel încât să condiționeze promovarea bacalaureatului, va trebui să avem, din perspectiva științelor educației, itemi pe trei categorii mari: pentru nota cinci – subiecte ușoare, pentru note de până la opt – subiecte de dificultate medie, și atunci nu mai putem vorbi de competențe avansate. Ori vrem competențe avansate și lăsăm la decizia elevului (…).

Este iarăși examenul de bacalaureat o modalitate de a îmbina excelența cu echitatea, dar care este, de asemenea, în discuții. Este în discuții inclusiv din perspectiva, vă spun foarte onest, din care există o probă specifică la proba maternă și luăm în calcul, este un subiect pe care l-am lansat pentru a fi clarificat, dacă nu cumva e bine să scoatem din tot acel pachet de discipline limba și literatura română, inclusiv gramatica, în paralel cu acea probă, este și aceasta o variantă.”

Distribuie:

Student la facultatea de Traducere și Interpretare din cadrul Universității de Construcții București. Scriu articole de plăcere, jurnalismul fiind una dintre pasiunile mele și sper să reușesc în viață mergând pe acest drum.