Mariana Rusu este învățătoarea din Cluj-Napoca care creat un manual prin care a revoluţionat sistemul de învățământ românesc. În prezent este pensionară.

Mariana Rusu, învățătoarea care a revoluționat sistemul de învățământ românesc

Mariana Rusu este învățătoarea la Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca. Aceasta a fost desemnată profesor Merito în 2017 (Magister), după ce a ieșit la pensie.

Învățătoarea a a dezvoltat sistemul de învățământ românesc foarte mult. În afara de cariera de peste 40 de ani la catedră, Mariana a ieșit în evidență în anul 2003, când a creat un abecedar revoluționar care propunea pentru prima oară învăţarea cititului înaintea scrisului. Din 2004 până în 2012, abecedarul a fost unul dintre cele patru manuale alternative din România.

Aceasta a fost profesoară timp de 15 ani la Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj și are o vechime de 41 de ani în învățământ. A absolvit Liceul Pedagogic din Cluj și a lucrat ca pedagog la singurul liceu de informatică din Transilvania, deoarece nu își găsea un post de învățător în oraș. Aici, învăța fetele din internat bunele maniere, adică cum să se poarte sau să facă curat.

Visul acesteia a fost să predea. Așadar, nu a rezistat foarte mult în această funcție și a demisionat. A acceptat un post de suplinitor la țară. În 1981 a reușit să intre ca învăţătoare în Salicea, satul ei natal, situat la aproximativ 15 kilometri de Cluj. După cinci ani a revenit în oraş ca învăţătoare la Liceul Pedagogic pe care-l absolvise, unde a rămas 16 ani.

Sursa FOTO proiectulmerito.ro

Cum a reușit să schimbe sistemul preşcolar de învăţare

Aceasta și-a dorit mereu să găsească metode de predare mai eficiente decât cele existente. În 2003 a conceput un abecedar revoluționar pentru sistemul de învățământ din România, care propunea pentru prima dată învățarea cititului înaintea scrisului: în primul semestru, cu literele mai uşoare din alfabet, apoi cu celelalte.

Înainte de Revoluție, aceasta concepea fișe de lucru care completau abecedarul unic, iar până când ajungeau la scrierea literelor cele mai grele – A şi M –, copiii ştiau deja să citească.

”Aveam copii în clasa a II-a şi a III-a care nu ştiau să citească. Am făcut o recuperare atunci, cu unii am reuşit, cu alţii mai puţin sau deloc. Ulterior, când predam la clasa I, am avut un şoc când mi-am dat seama că o fetiţă nu ştia să citească, ci o făcea din memorie, ajutată şi de imaginile din Abecedar”, povesteşte Mariana.

Atunci, aceasta s-a gândit să creeze un algoritm de învățare a cititului, pe care l-a experimentat şi schimbat de mai multe ori înainte să dea examenul pentru gradul I de profesor.

”Am făcut acest lucru ca să nu mai fiu pusă în situaţia de-a nu descoperi la timp o deficienţă de învăţare la copii”, explică învăţătoarea.

Abecedarul era a cincea variantă pe care Mariana a elaborat-o. L-a numit ”Doi paşi”, însemnând citit şi scris.

Din păcate, Mariana s-a lovit de o puternică rezistență din partea multor profesori care nu au fost de acord să își șchimbe metodele de predare. Au continuat să folosească manualele vechi, în timp ce, profesorii care au hotărât să folosească abecedarul creat de Mariana Rusu nu au regreta nicio clipă. Rezultatele au apărut numaidecât.

Pe parcurs, acesta a fost numită „trendsetter“, deoarece a deschis drumul unui nou sistem de învăţare, iar profesorii s-au folosit de abecedarul creat de aceasta.

Distribuie: