Dacă sunteți profesor, probabil că ați auzit elevii împărtășind ceva ce au învățat pe TikTok sau Instagram și v-ați gândit: „Nu e adevărat. …” Uneori, aceste povești sunt credibile. 

Războiul din Ucraina – Propagandă / Știri false pentru elevi

De exemplu, elevii împărtășesc ceea ce au auzit pe rețelele de socializare despre războiul din Ucraina. Unele povești sunt adevărate, dar altele sunt discutabile sau complet inventate. În calitate de membri ai comunității și de viitori alegători, elevii ar trebui să fie capabili să deosebească realitatea de ficțiune și sursele de înaltă calitate de propagandă. Profesorii au oportunitatea, chiar și obligația, de a ajuta.

Cu toate acestea, este posibil ca acest ajutor să nu fie larg răspândit. Într-un sondaj recent realizat de Common Sense Media, aproximativ 4 din 10 cadre didactice din Statele Unite au declarat că îi învață pe elevi să evalueze informațiile online.

Cum să evaluezi un site

Până acum, majoritatea se ghidau după câteva informații privind site-ul respectiv. Spre exemplu, dacă un site are un aspect profesional, probabil că este mai demn de încredere, iar pagina „Despre” vă va spune tot ce trebuie să știți despre un site web.

Cele de mai sus, precum și alte scurtături de evaluare pentru un site nu mai sunt de folos. Oricine poate acum să înregistreze un domeniu. Designul unui site nu are nicio legătură directă cu fiabilitatea sa. Autorii și organizațiile se pot descrie cum doresc. Pot chiar minți pe paginile lor „Despre”. Aceste sfaturi se clatină pentru că se bazează pe caracteristici care au ceva în comun: sunt controlate de creatorul unui site. Acest creator poate asambla aceste caracteristici pentru a crea orice impresie dorește.

În multe cazuri, presupunerile elevilor cu privire la internet nu sunt diferite de cele ale adulților. Mulți dintre profesori au o abordare similară, care semăna foarte mult cu cea a studenților lor. Aceștia stau pe site-uri web necunoscute și încercau să ia decizii cu privire la ce să aibă încredere folosind o euristică slabă. De multe ori nu au reușit, notează Edweek.

Acest lucru înseamnă că trebuie create oportunități pentru ca elevii să învețe să evalueze conținutul digital. Aceasta înseamnă, de asemenea, că profesorii au nevoie de oportunități pentru a învăța ei înșiși.

Așadar, profesorii ar trebuie să se axeze și ei pe această latură, să ajute elevii să deosebească care site-uri sunt adevărate și conțin informații adevărate, reale și care nu.

Distribuie:

Alex are o experiență de peste 5 ani în presa online, precum și în content writing. Am scris pentru site-uri de top de știri din România pe diferite subiecte, cu preponderență pe internațional și educație. Acum, fac parte din echipa The Student și îmrepună vom duce proiectul la următorul nivel.