fbpx
Timp de citire: 6 minute

├Ämi place foarte mult s─â interac╚Ťionez cu oameni de alt─â na╚Ťionalitate, ├«n special cu cei care m─â ├«nt├ólnesc la facultate. Studen╚Ťii pe care i-am ├«nt├ólnit p├ón─â acum au provenit din diferite ╚Ť─âri, precum Olanda, Finlanda, Italia, Suedia, Germania, Canada, SUA, Coreea de Sud, Fran╚Ťa, China, dar ╚Öi altele.

Mai t├órziu, am ajuns sa lucrez cu diferite na╚Ťionalit─â╚Ťi: englezi, indieni, francezi. Fiecare provine din culturi diferite, astfel c─â fiecare dintre ei se deosebe╚Öte cu ceva fa╚Ť─â de ceilal╚Ťi. Este o oportunitate minunat─â s─â ├«nt├ólnesc oameni str─âini ╚Öi s─â pot observa diferen╚Ťe culturale dintre noi.


Ce este cultura ╚Öi ce sunt diferen╚Ťele culturale?

Potrivit Asocia╚Ťiei Americane de Sociologie, cultura reprezint─â comportamentele, valorile, limba, regulile, tradi╚Ťiile, arta, obiceiuri ╚Öi alte caracteristici reg─âsite ├«ntr-un grup de oameni.

├Än termeni mai simpli, cultura reprezint─â ÔÇŁstilul de via╚Ť─âÔÇŁ pe care ├«l au oamenii dintr-un anumit loc, adic─â cum tr─âiesc, ├«n ce cred, cum g├óndesc, cum se comport─â ├«n societate ╚Öi a╚Öa mai departe.

Diferen╚Ťele culturale sunt caracteristicile unui grup care se deosebesc de caracteristicile culturale ale unui alt grup. Spre exemplu, diferen╚Ťele culturale ├«ntre dou─â ╚Ť─âri diferite pot fi: limba, tradi╚Ťiile, gastronomia, credin╚Ťa etc.

Diferen╚Ťe culturale ├«n cadrul programului Erasmus

Experien╚Ťa mea din facultate ╚Öi din programele interna╚Ťionale din care am f─âcut parte (Erasmus ╚Öi Work and Travel) a reprezentat o perioad─â din via╚Ť─â ├«n care am ├«nv─â╚Ťat foarte mult despre oameni ╚Öi culturi. ├Än astfel de programe fiecare student vine din medii diferite, iar primul aspect care are impact asupra comportamentului este cultura.

Pe c├ónd eram student ├«n Finlanda, ├«nainte de a ├«ncepe s─â lucr─âm pe echipe la proiecte, un profesor ne-a ╚Ťinut o prezentare despre diferen╚Ťele culturale dintre noi. Ne-a vorbit despre Modelul lui Lewis, care ilustreaz─â piramidal locul ├«n care se afl─â fiecare ╚Ťar─â ├«n ceea ce prive╚Öte modul de lucru. Era absolut necesar s─â ├«n╚Ťelegem cultura colegilor str─âini pentru a evita ne├«n╚Ťelegerile.

Diferen╚Ťe culturale explicate ├«n Modelul lui Lewis

Richard Lewis a c─âl─âtorit ├«n 135 de ╚Ť─âri ╚Öi a ocupat func╚Ťii ├«n peste 20 de companii situate ├«n ╚Ť─âri diferite. Dup─â ani de munc─â, Lewis a ajuns la concluzia c─â oamenii se ├«mpart ├«n 3 mari categorii atunci c├ónd vine vorba de comportament. ├Än figura de mai jos, pute╚Ťi observa unde se localizeaz─â fiecare ╚Ťar─â din punct de vedere cultural.

  • Linear-active
    Oameni orienta╚Ťi spre sarcini (task-oriented), foarte organiza╚Ťi, se concentreaz─â ╚Öi execut─â un singur lucru atunci c├ónd lucreaz─â ╚Öi prefer─â s─â lucreze dup─â o agend─â bine strcturat─â. Aceltia se identific─â prin ra╚Ťionament, simt nevoia s─â fie bine organiza╚Ťi ╚Öi s─â lucreze dup─â politici consistente.

  • Multi-active
    Persoane emo╚Ťionale, impulsive, care acord─â o mare importan╚Ť─â familiei, sentimentelor, rela╚Ťiilor, oamenilor ├«n general. Le place s─â fac─â multe lucruri ├«n acela╚Öi timp ╚Öi nu sunt adep╚Ťi ai agendelor/ planurilor. Ace╚Ötia sunt oameni care reu╚Öesc s─â-i bine-dispun─â pe cei din jur, s─â motiveze, s─â conving─â.

  • Reactive
    Oameni buni ascult─âtori, care ini╚Ťiaz─â rar ac╚Ťiuni sau discu╚Ťii, prefer├ónd mai ├«nt├ói s─â asculte ╚Öi s─â stabileasc─â pozi╚Ťia celuilalt, apoi reac╚Ťioneaz─â la aceasta ╚Öi ├«╚Öi formeaz─â propria opinie. Ace╚Ötia ac╚Ťioneaz─â cu calm, iau decizii intuitive, g├óndesc ╚Öi ac╚Ťioneaz─â pe termen lung, sunt buni ascult─âtori ╚Öi sunt empatici cu cei din jur.
modelul lui Lewis si diferentele culturale

Dup─â cum este eviden╚Ťiat ├«n figur─â, Rom├ónia face parte din categoria Multi-Active. Suntem caracteriza╚Ťi ca fiind deschi╚Öi, vorb─âre╚Ťi, prieteno╚Öi, emo╚Ťionali. ├Ämi amintesc c├ónd profesorul de la facultate ne-a spus c─â noi suntem genul care pot realiza mai multe ac╚Ťiuni pe moment, pe c├ónd nem╚Ťii obi╚Önuiesc s─â fac─â un lucru ╚Öi at├ót (nem╚Ťii intr─â ├«n categoria linear-active).

Pe de alt─â parte, coreeni, chinezii ╚Öi ├«n general ╚Ť─ârile asiatice sunt genul care a╚Öteapt─â comenzi ╚Öi fac ceea ce li se spune (reactive). Afl├ónd lucrurile acestea, modelul prezentat mai sus a deschis multe dezbateri ├«ntre noi ╚Öi a adus rezultate excep╚Ťionale, ajung├ónd s─â ne cunoa╚Ötem diferen╚Ťele culturale ╚Öi s─â empatizam unii cu al╚Ťii.

Cele 4 dimensiuni ale lui Hofstede

Pentru a face o prezentare complex─â a subiectului legat de cultur─â, am ales s─â v─â expun succint ╚Öi cele 4 dimensiuni culturale ale lui Hofstede, foarte studiate de altfel, pe la facultate. Nu am s─â intru ├«n detalii, dar am s─â le expun ╚Öi am s─â fac leg─âtur─â cu ce am experimentat de-a lungul vie╚Ťii de student.┬á

Sociologul Geert Hofstede a f─âcut un studiu pe angaja╚Ťii companiei IBM prin anii 60-70′, observ├ónd 4 dimensiuni prin care se pot studia valorile culturale. ├Äntre timp, teoria sa a mai fost dezvoltat─â. Astfel, dimensiunile lui Hofstede sunt:

  1. Individualism-Colectivism
  2. Distan╚Ťa fa╚Ť─â de putere
  3. Masculinitate-Feminitate
  4. Gradul de evitare a incertitudinii

Hofstede a acordat punctaje fiec─ârei ╚Ť─âri, pe un interval de la 1-100, astfel c─â mai jos, v─â las ni╚Öte exemple.

Experien╚Ťa cu studen╚Ťii str─âini pe baza dimensiunilor culturale

A╚Öadar, dup─â ce am v─âzut ╚Öi ├«n╚Ťeles modelul Modelul lui Lewis ╚Öi dimensiunile analizate de Hofstede, voi expune c├óteva dintre experien╚Ťele mele din facultate cu studen╚Ťii str─âini. O experien╚Ť─â pe care nu o po╚Ťi trece cu vederea este reprezentat─â de faptul c─â unele culturi sunt mult mai relaxate dec├ót altele.┬á

Asta am observat de-a lungul na╚Ťiunilor vest-europene ╚Öi nord-europene. Atunci c├ónd noi rom├ónii ne stresam c─â se apropie timpul s─â prezent─âm rezultatele unui proiect, colegii no╚Ötri str─âini mergeau la petreceri. Suntem foarte diferi╚Ťi, ├«ns─â este important s─â ne respect─âm culturile.

Egalitatea și inegalitatea dintre oameni

Rom├ónia este un popor cu o distan╚Ť─â foarte mare fa╚Ť─â de putere. Astfel, noi suntem formali atunci c├ónd ne adres─âm unui superior ╚Öi folosim pronume de polite╚Ťe. C├ónd am ajuns s─â ├«mi cunosc colegii, am observat c─â aproape nimeni nu folosea astfel de comportamente.

Profesorii erau striga╚Ťi pe numele mic, obi╚Önuiam s─â ne str├óngem m├óna, vorbeam foarte relaxat. Eu m-am obi╚Önuit cu situa╚Ťia ╚Öi chiar mi-a f─âcut mare pl─âcere s─â sl─âbim distan╚Ťa dintre noi. ├Än schimb, am observat c─â indienii sau asiaticii nu au reu╚Öit s─â treac─â peste ╚Öocul cultural, adres├óndu-se ├«n continuare cu ”sir”.

Nivelul de trai ╚Öi bun─âstarea studen╚Ťilor

├Än mod evident, un aspect care nu trebuie neglijat ╚Öi despre care nu-mi face pl─âcere s─â vorbesc este nivelul de trai al studen╚Ťilor din diferite ╚Ť─âri. Bun─âstarea studen╚Ťilor se observ─â din obiceiurile lor, din bugetul pe care ├«l au la facultate, din lucrurile pe care le posed─â.

La acest aspect, ne situ─âm cam la marginea pr─âpastiei. Evident, nu punem accent pe lucruri materiale, dar c├ónd vine vorba de distrac╚Ťie, de ie╚Öit la mas─â ├«n ora╚Ö sau orice altceva legat de experien╚Ťe, eu ca rom├ón m-am sim╚Ťit inferior. Vreau doar s─â spun c─â valoarea banilor din ╚Ťara noastr─â nu este aceea╚Öi cu valoarea banilor din alte ╚Ť─âri, iar asta doare.

Starea de relaxare

Am observat c─â colegii mei str─âini nu sunt at├ót de muncitori pe c├ót suntem noi ╚Öi nu ├«ncearc─â s─â ias─â din zona de confort a╚Öa cum o f─âceam noi. Noi o facem mai mult de nevoie, fiind obi╚Önui╚Ťi s─â nu ni se serveasc─â totul de-a gata. Eram mereu numi╚Ťi ÔÇŁhard-workersÔÇŁ. Acest lucru ne pune undeva la fruntea clasamentului.

Suntem v─âzu╚Ťi ca fiind muncitori, amabili, descurc─âre╚Ťi ╚Öi ambi╚Ťio╚Öi. Cel pu╚Ťin, relatez aceste vorbe din experien╚Ťele pe care le-am tr─âit eu ╚Öi colegii mei rom├óni, fiind student c├óte un semestru ├«n Finlanda ╚Öi Fran╚Ťa, precum ╚Öi muncitor ├«ntr-un parc de distrac╚Ťii din SUA.

Cumva, poate este de a╚Öteptat, deoarece noi venim dintr-o ╚Ťar─â mai slab dezvoltat─â, iar c├ónd ├«nt├ólnim un alt fel de sistem de ├«nv─â╚Ť─âm├ónt, profit─âm la maxim. A╚Ö putea ad─âuga c─â germanii sunt foarte cocolo╚Öiti ╚Öi aprecia╚Ťi pentru faptul c─â sunt cet─â╚Ťeni germani, de asemenea ╚Öi nordicii. Ceea ce m─â face s─â spun ”Bravo”, deoarece ├«╚Öi merit─â statutul, dac─â ne uit─âm la nivelul de educa╚Ťie sau la situa╚Ťia economic─â din ╚Ť─ârile lor.

Asumarea responsabilit─â╚Ťii

Suntem foarte diferi╚Ťi, iar gradul de implicare ╚Öi atitudinea difer─â foarte mult de la un om la altul. ├Än general, am observat c─â noi suntem mai curio╚Öi, mai b─âg─âcio╚Öi ╚Öi cu spirit de luare a ini╚Ťiativei, asta ├«n context interna╚Ťional. La facultate ├«n Rom├ónia, am observat c─â nu ne asum─âm responsabilitatea, poate mai mult din frica fa╚Ť─â de e╚Öec.

Asiaticii sunt foarte t─âcu╚Ťi, extrem de rar ai s─â ├«i auzi s─â scoat─â vreun cuv├ónt. Finlandezii, suedezii sunt mai ru╚Öino╚Öi, mai t─âcu╚Ťi. Pe de alt─â parte, italienii, spaniolii, americanii sunt asem─ân─âtori nou─â, iar ├«n general, liderii formali sau informali ├«i ve╚Ťi observa venind din aceste culturi.

Noi ╚Öi alte na╚Ťionalit─â╚Ťi precum cele expuse anterior, suntem cei care lu─âm ini╚Ťiativa, suntem destul de des cei care ne asum─âm riscuri ╚Öi care ne descurc─âm, indiferent de situa╚Ťie. Celorlal╚Ťi, le place s─â ne urmeze.


Vezi experien╚Ťele Erasmus ale unor studen╚Ťi pleca╚Ťi cu burse Erasmus ├«n ╚Ť─âri precum Fran╚Ťa, Finlanda, Cehia, Spania acces├ónd sec╚Ťiunea Erasmus din cadrul blogului. ├Ä╚Ťi las aici o experien╚Ť─â a unor studen╚Ťi rom├óni din Republica Ceh─â ╚Öi Experien╚Ťa unei studente din Laponia, Finlanda.

Ți-a fost util articolul?


Vlad Arhire

Fondator al platformei thestudent.ro - Specialist Marketing - Content Writer. Obiectivul meu este acela de a crea cea mai mare comunitate online prin care tinerii pot accesa informa╚Ťie de calitate, util─â ╚Öi corect─â adaptat─â nevoilor lor.

0 comentarii

Las─â un r─âspuns

Avatar placeholder

Adresa ta de email nu va fi publicat─â.