Dragoș Iliescu, specialist în măsurare psihologică și profesor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a vorbit pentru Școala 9 de despre analfabetismul funcțional ridicat. Potrivit Raportului național de literație, județele bogate au același număr de analfabeți funcțional ca județele sărace. 

Ce face un elev înalt literat?

Un elev înalt literat înțelege când citește un text. Acest lucru se poate testa foarte ușor. Îl poți întreba lucruri legate de acel text, iar atunci când îl recitește, ar găsi cu siguranță informația cerută. De altfe, acesta poate conecta informația respectivă cu informații pe care le are din alte surse, informații pe care le-a citit în alte texte. Iar mai apoi poate lua diferite decizii. De asemenea, acesta simte finețea din text și poate lua decizii pe baza acestui text.

La noi, acest grad înalt este rar întâlnit, deoarece 42% dintre elevi sunt analfabeți funcționali. Din păcate, un procent extraordinar de mare. Printre întrebările la care a răspuns Dragoș, se regăsește și cea de mai jos, în care i se cere o opinie cu privirea la faptul că în județele bogate există același nivel scăzut de analfabetism funcțional ca în județele sărace.

De ce în județele bogate există același nivel scăzut de analfabetism funcțional ca în județele sărace?

“Ăsta e avantajul datelor pe care le avem, au fost atât de distribuite geografic încât am putut să testăm aceste două ipoteze alternative.

O ipoteză spune așa: în județele mai bogate, iliterația e mai mică pentru că ea e un efect al sărăciei. În analiza noastră nu este confirmată această ipoteză.

Cealaltă ipoteză spune: e o problemă mai degrabă socială, a întregii societăți. Ai o pătură în societate care poate fi descrisă și pe bază de statut socio-economic, dar și pe baza unor comportamente și relații cu lectura și cu cartea. Deci, avem o pătură care e relativ constantă în toată România care nu se apropie de carte.

Un alt studiu care se uită la transferul transgenerațional al literației arată că o mare parte din iliterația copiilor e produsă de iliterația părinților. Părinții analfabeți generează pentru propriile lor familii și pentru societate cu cea mai mare probabilitate tot copii analfabeți. Și asta e mai degrabă ipoteza testată de datele noastre.

Există o anumită pătură de oameni care nu prea au contact cu școala, cu cartea și asta nu variază atât de mult de la o regiune la alta, e România aia eternă, peste tot,” spune Dragoș Iliescu, specialist în măsurare psihologică și profesor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației.

Aproximativ jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcționali

Avem niște cifre extraordinar de proaste. 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcționali. Se pare că elevii români sunt analfabeți funcționali. Cei mai mulți nu dețin competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat. De altfel, aceștia nu pot interpreta și nu pot argumenta diverse ipoteze și nici nu pot stabili asemănări sau diferențe între fapte/personaje. Mai grav este și faptul că nu pot forma concluzii, conform Raportului național privind nivelul de literație din România.

CITEȘTE ÎNTREG ARTICOLUL AICI – Aproximativ jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcționali

Share.

Alex are o experiență de peste 5 ani în presa online, precum și în content writing. Am scris pentru site-uri de top de știri din România pe diferite subiecte, cu preponderență pe internațional și educație. Acum, fac parte din echipa The Student și îmrepună vom duce proiectul la următorul nivel.