fbpx
Timp de citire: 4 minute

Indiferent că trăim în vremuri de criză sau că trecem printr-o perioadă grea pe plan personal sau profesional, stresul ne amplifică toate aceste momente. Conform dicționarului explicativ al limbii române, stresul se definește că fiind orice factor din mediu (traumatism, emoții, frig, căldură etc.) capabil să provoace la om și la animale o stare de tensiune și o reacție de alarmă a organismului, determinând uneori îmbolnăviri grave.

Pentru a evita diverse neplăceri, trebuie să ne exersăm capacitatea de a-l preveni! Documentând fenomenul pe baza mai multor studii și articole, voi expune câteva sfaturi pentru a învăța cum să gestionăm stresul în perioade dificile, cu precădere cum să gestionăm stresul în pandemie!

Stresul afectează sistemul imunitar

În esență, stresul este un factor principal în slăbirea organismului și a sistemului imunitar. Cu cât ești mai stresat, cu atât ești mai expus la a fi afectat din punct de vedere medical. Stresul este bun într-o mică măsură deoarece ne stimulează să rezolvăm anumite probleme, însă de la un punct acesta devine dăunător. Cauzele stresului se observă prin probleme cu somnul, stomacul, căderea părului, stări de anxietate, oboseală etc. Probabil că nu există om care să nu aibă probleme cu stresul, însă am observat multe explicații și metode de prevenire a problemelor grave, generate de stres. Poate că nu poți controla diferitele circumstanțe în care este ancorat, dar îti poți controla mintea cu puțin antrenament.

5 Metode de a combate stresul

1. Exerciții de respirație

În fiecare dimineață, înlocuiește telefonul mobil pe care îți pierzi minute importante cu un exercițiu simplu de respirație. Inspiră și expiră adânc timp de câteva minute. Acesta este un exercițiu expus de către mulți specialiști în mindfulness, pe care sincer l-am încercat și are efecte extraordinare.

  • Inspiră adânc timp de 10 secunde, apoi expiră lent, chiar mai mult decât ai inspirat.
  • În timpul exercițiului ai opțiunea de a nu te gândi la nimic sau de a te concentra pe anumite aspecte ale vieții tale. Te poți gândi la problemele tale, la cum poți să le rezolvi sau orice altceva.
  • Repetă exercițiul timp de câteva minute în fiecare dimineața, imediat după ce te-ai trezit
stresul in pandemie

2. Stabilește-ți diferite intenții în fiecare dimineață

Stabilește intențiile tale pentru ziua respectivă, dar fără a face confuzie, gandindu-te la obiective de tip ‘’TO DO list’’ Aceste intenții te vor ajuta sa devii mai pozitiv, mai calm și controlat. Exemple de intenții:

  • Cum vrei sa te arati în fata prietenilor, familiei in ziua respectivă? Poți fi calm, generos, gentil.
  • Ce fel de atitudine vrei sa adopti pentru ziua respectivă? Fii un om deschis, vorbăreț, glumeț. 
  • Care vrei sa fie atitudinea ta in timp ce esti la munca? Poti sa oferi ajutor, sa vorbesti frumos, sa faci complimente etc.

3. Acordă mai multă atenție alimentației și somnului

Cele mai importante aspecte ale vieții, pe care cei mai mulți dintre noi le neglijăm sunt alimentația și somnul. Specialiștii de la Harvard Business Review au scris în repetate rânduri despre nevoia de a merge zilnic la culcare și a ne trezi la aceeași ora. Chiar dacă ai avut o noapte în care nu te-ai odihnit cum trebuie, este necesar să respecți programul. Dacă ai probleme cu somnul, aceștia recomandă să citeșți o carte (cu cât mai plictisitoare, cu atât mai bine) sau să îți așterni gândurile pe o foaie până în momentul în care te ia somnul. În ceea ce privește alimentația, specialiștii susțin că oamenii care mănâncă mai sănătos (mai puține grăsimi și mai multe legume, fructe, cereale etc) nu sunt expuși la boli în aceeași măsură cu oamenii care mănâncă haotic. De asemenea, bea multă apă pentru a-ți curată toxinele din corp.

gestioneaza stresul pe timp de pandemie

4. Rămâi conectat din punct de vedere social

Cu siguranță trebuie să respecți normele de distanțare socială, însă trebuie să rămâi conectat cu apropiații pentru a reduce stresul. Încearcă să intri în contact cu cei mai apropiați oameni din punct de vedere sufletește și acordă-le mai multă atenție. Le poți spune de ce ii apreciezi, le poți asculta poveștile, poți face glume cu ei. Încearcă să fii sincer și să îți pese de ceea ce îți spun ei. Încearcă să nu vorbești prea mult despre ține, acordă-le mai multă atenție lor!

5. Găsește-ți un sens al vieții care se potrivește cel mai bine cu ceea ce simți

După mai multe studii făcute pe diverse tipuri de oameni, Vicktor Frankl, neurolog și psihiatrist austriac susține că ‘’viața nu este insuportabilă datorită circumstanțelor, ci a lipsei de sens și de scop.’’ Dacă ai un sens și un scop în viață, este mult mai probabil să rămâi pe direcția corectă și să nu ajungi în situații extrem de dificile în viață.

Acest articol a fost redactat pe baza publicației făcută de Michael Gervais, PhD, ‘’How to Manage Your Stress When the Sky Is Falling’’ din cadrul Harvard Business Review. Dacă ți-a plăcut articolul, te invit să ne povestești scurt într-un comentariu care sunt tehnicile aplicate de tine pentru a reduce stresul.

Ți-a fost util articolul?


Vlad Arhire

Student masterand, împătimit al experiențelor de orice fel și dedicat vieții de student. Unul dintre obiectivele lui este acela de a-și ajuta colegii mai mici să profite de anii frumoși ai studenției, să învețe din greșeli și să beneficieze de orice oportunitate valoroasă. Printre realizările sale regăsim două experiențe de studiu în străînătate prin programul Erasmus, o experiență în SUA prin programul Work and Travel. Pe partea profesională, Vlad este activ în zona de Marketing.

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.