Visezi să lucrezi într-o corporație? Te tentează ideea de a fi corporatist sau lucrezi deja într-o corporație? Pornind de la aceste întrebări, mi-ar plăcea să povestim un pic despre cum e să lucrezi într-o corporație multinațională.

Pentru mulți dintre noi termenul “corporație” este deja o noțiune familiară, pentru alții corporația reprezintă încă o noțiune abstractă. Oricum, la nivel global există foarte multe corporații multinaționale, iar noi suntem înconjurați de produse și servicii care la un moment dat, au ajuns și prin mâna oamenilor din corporații.

Părerile despre corporații și despre mediul corporatist sunt atât de variate, încât nu există un argument corect sau greșit la adresa acestora. Fiecare om are păreri diferite, astfel că acest articol va reprezenta opiniile mele, extrase din experiența de aproximatv un an, ca angajat într-o corporație multinațională.

Ce este o corporație?

O corporație multinațională este o entitate juridică care deține sucursale/ secții de producție și alte active în cel puțin o țară, alta decât țara de origine. O companie multinațională are, în general, birouri și/sau fabrici în diferite țări, precum și un sediu central (headquarter) de unde coordonează managementul global.

Aceste companii cunoscute și ca organizații multinaționale sau transnaționale, sunt companii de dimensiuni foarte mari, chiar și cu milioane de angajați, care lucrează în peste 50 de țări. Mai jos, am extras câteva dintre cele mai mari multinaționale din lume, respectiv numărul de angajați care lucrează pentru acestea (money.cnn, 2012):

Companie Număr angajați
Walmart Store 2,200,000
China National Petrolium 1,668,072
Volkswagen 501,956
McDonald’s 420,000
Siemens 360,000

Prin ce se caracterizează o companie multinațională?

Corporațiile tind să își stabilească activități pe piețe în care capitalul lor poate fi utilizat eficient sau aleg să se stabilească acolo unde salariile sunt cele mai mici. Înființând operațiuni în multe țări diferite, o multinațională este capabilă să profite de variațiile fiscale dinntr-o țară în care cota de impozitare este scăzută – chiar dacă operațiunile sale sunt efectuate în altă parte.

Totodată, companiile multinaționale sunt recunoscute pentru stimularea creșterii locurilor de muncă, ceea ce conduce, în același timp și la importanța acestora în economia locală și națională.

Pe de altă parte, unii specialiști spun că multinaționalele/ corporațiile pot dezvolta monopol pe piețe naționale (pentru anumite produse sau servicii), crescând totodată prețurile pentru consumatori, crescând barierele de intrare pe piață și inhibând inovația.

De asemenea, se spune că multinaționalele/ corporațiile au un efect dăunător asupra mediului, deoarece operațiunile lor consumă foarte multe resurse locale (energie, materiale etc) și contribuie la epuizarea resurselor, respectiv la poluarea mediului înconjurător.

Cum arată mediul corporatist din companiile multinaționale?

În principiu, mediile corporatiste din organizațiile multinaționale sunt reprezentate de câteva caracteristici interesante, care contribuie foarte mult la buna funcționare a acestora:

  • sunt structuri ierarhice, unde puterea este concentrată de sus în jos
  • sunt organizate pe departamente
  • funcționează după proceduri și reguli concrete
  • stimulează și încurajează angajații să se dezvolte în cadrul companiei
  • sunt orientate către rezultate
  • încearcă să creeze un mediu prietenos și susține apartenența la grup

Cum e să fii angajat într-o corporație?

Această secțiune o voi prezenta din punctul meu de vedere, din experiența mea de aproximativ un an de muncă într-o corporație multinațională. Mai mult, experiența mea din corporație s-a derulat chiar pe parcursul pandemiei, astfel că, cel mai probabil a fost influențată de mai mulți factori.

În primul rând, am reușit să obțin un loc de muncă într-o corporație după mai bine de 6 luni în care am tot țintit către un job într-un astfel de mediu. Mi-a surâs ideea de a lucra într-un mediu corporatist aproape de terminnarea facultății, deoarece până la acel moment, lucrasem doar în companii foarte mici.

Am fost tentat de dezvoltarea profesională și de concentrarea pe carieră, concepte de care am tot auzit împrejurul meu, astfel că nu m-am lăsat până când nu am reușit să obțin un job într-o companie multinațională.

Am lucrat aproximativ un an pe un post de Project Manager în domeniul cercetării de piață și am avut ocazia să lucrez cu oameni din peste 5 țări, de pe mai multe continente. După această experiență, pentru mine au fost clare aspectele care m-au impactat în cadrul companiei, aspecte pe care de-abia așteptam să le povestesc.

Cinci caracteristici specifice muncii în cadrul unei corporații

Voi rezuma toată experiența mea la câteva caracteristici care explică foarte bine cum e să lucrezi într-o corporație, extrase din munca pe care am derulat-o eu de-a lungul unui an.

1. Dedicare pentru pregătire specifică în domeniu (training)

Mi-a plăcut foarte mult faptul că înainte de a începe să lucrez pentru clienți, în proiecte reale, corporația mi-a oferit oportunitatea de a urma un training dedicat domeniului. Asta s-a întâmplat, cu toate că veneam deja cu o oarecare pregătire și cunoștințe în domeniu.

Aproape orice companie mare îți va oferi training (o lună-două-trei), care te va ajuta să te familiarizezi cu procedurile companiei, programele utilizate, cultura corporației, normele de securitate și așa mai departe.

Asta te va ajuta foarte mult, cu toate că nu o să înțelegi mare lucru din training. Totuși, perioada de pregătire îți va oferi niște informații de care să te legi ori de câte ori întâmpini o situație, vei avea acces la niște materiale și vei putea pune întrebări mai corecte.

Din acest punct de vedere, am simțit că angajații sunt pe mâini sigure, că cineva supervizează și protejează neîncrederea și procesul de adaptare a celor noi veniți.

2. Oportunitatea de a face parte dintr-o echipă mai mare

Unul dintre cele mai faine lucruri care se întâmplă într-un mediu corporatist este echipa, colegii, oamenii din jurul tău. De obicei, într-o corporație vei fi alocat într-o echipă, departament sau proiect. Vei face parte dintr-un grup de oameni, cu care vei împărtăși experiențe asemănătoare, dar mai ales, timp îndelungat la muncă.

Este un sentiment foarte fain dimineața când se adună toți colegii la cafea, când mergeți să luați masa împreună, când dezbateți probleme de muncă împreună. Pentru mine, colegii de echipă și de proiecte erau mptivele pentru care am trecut peste orice supărare legată de muncă.

Momentele mai faine sunt acelea în care, îți dai seama că rezonezi foarte bine cu un coleg sau colegă și ajungi să legi o prietenie nouă, de lungă durată. De asemenea, momentele în care ieși la bere sau în drumeție cu echipa reprezintă momente unice și extrem de frumoase.

3. Volum mare de muncă

Experiența mea de lucru a fost extrem de lejeră în primele două luni, după care a început nebunia. În corporație mi-am dat seama că treaba nu se termină niciodată, iar dacă pici în capcana de a rămâne peste program pentru a-ți termina treaba, s-ar putea să uiți să mai pleci.

Volumul mare de muncă se întâlnește deseori în corporații unde retenția în rândul angajaților este mică. În experiența mea, erau lunar oameni care plecau din corporație, din diverse departamente, iar volumul de muncă se tot mărea, deoarece nu prea aveai resurse disponibile.

Spre exemplu, în project management, aveam cel puțin cinci proiecte pe care le coordonam simultan, iar în momentul în care încărcătura lor începea să se simtă, oamenii începeau să intre sub presiune, să se streseze, să greșească și să scadă din calitatea serviciilor – de la manager până la cel mai puțin implicat om în acel proiect.

Volumul mare de muncă și presiunea extraordinar de mare creată de diverse motive m-au determinat pe mine să-mi caut alt job și să-mi dau demisia din corporație.

5. Oportunități de avansare în carieră excepționale

Acesta este motivul pentru care m-am angajat. Mi-am dorit să stau câțiva ani în corporație, astfel încât să îmi pun în valoare seriozitatea și profesionalismul meu pentru a putea avansa în carieră. Mi-am dorit foarte mult asta și nu părea deloc imposibil, uitându-mă la colegii mei mai experimentați ce frumos avansau.

Mai mult, dacă business unit-ul în care lucrezi crește ca valoare, atunci și echipele se măresc, iar șansele de a prinde o oportunitate pe o altă treaptă devine mai fezabilă. În corporație, cel mai fain lucru este faptul că posturile disponibile se anunță mai întâi intern, astfel că orice angajat are șansa de a aplica și a da interviu cu prioritate față de candidații care vin din extern.

4. Activități profesionale diferite

Fiecare corporație îți va pune la dispoziție resurse moderne, proceduri bine gândite, specialiști foarte buni care lucrează într-un mod specific al corporației. Procedurile implementate te vor ajuta să faci totul mult mai eficient și diferit, lucru care se diferențiază enorm de alte companii mici.

Share.

Fondator al platformei thestudent.ro - Specialist Marketing - Content Writer. Obiectivul meu este acela de a crea cea mai mare comunitate online prin care tinerii pot accesa informație de calitate, utilă și corectă.