De când scriu pe blog, am început să înțeleg din ce în ce mai bine ce înseamnă cu adevărat SEO Marketing și ce presupune această activitate. Îmi aduc aminte că până în 2020, auzeam des de SEO (Search Engine Optimization) ca activitate de marketing și cu toate că citeam despre domeniu, nu reușeam să îl înțeleg deloc.
SEO (tradus ”Optimizare pentru motoarele de căutare”) mi s-a părut întotdeauna foarte complicat, dar totuși, ca pasionat de marketing, îmi doream să știu să fac asta. SEO este o activitate 100% digitală, iar meseria de Specialist SEO este extrem de atrăgătoare, mai ales în ceea ce privește aspectul financiar.
SEO este un o componentă a procesului de marketing digital și este extrem de important pentru companii. Această zonă este atât de complexă și variată, încât îmi face o deosebită plăcere să vă povestesc despre ce presupune, dar mai ales despre ce face un Marketing Specialist care face SEO aproape zilnic.
Datorită conceptelor din SEO pe care le-am învățat și pus în practică de când scriu aici, am reușit să duc acest blog într-un timp de un an și jumătate, de la nivelul în care nu auzise nimeni de el, la peste 50 000 cititori în fiecare lună, fără să investesc absolut niciun ban în promovare sau alte activități de marketing.
SEO, lupta pentru primul loc în prima pagină din Google
Încă din titlu, probabil că te-ai prins care este cea mai mare caracteristică a SEO Marketingului. SEO este activitatea de marketing prin care website-urile sunt optimizate pentru motoarele de căutare, cu scopul de a atrage cât mai mult trafic din căutările pe Google, Bing, Yandex etc.
Potrivit Google Starter Guide, SEO (Optimizare pentru motoarele de căutare) este procesul prin care website-urile sunt optimizate/ îmbunătățite pentru motoarele de căutare. Formulat altfel, Neil Patel spune că SEO este procesul de luare a măsurilor pentru a ajuta un site web sau o bucată de conținut să se claseze mai sus în motorul de căutare (Google sau altele).
Motoarele de căutare, precum Google sau Bing folosesc roboți pentru a accesa paginile din website-uri, colectând informații despre acele pagini și poziționându-le într-un index. Gândiți-vă la index ca la o bibliotecă uriașă, în care un bibliotecar scoate o carte (în cazul nostru o pagină web) pentru a ne ajuta să găsim exact informația pe care o căutăm în acel moment.
Dacă conținutul important din site-ul unei companii nu ajunge pe prima pagină din Google, putem considera că acesta nu există pentru utilizatorii care sunt interesați de tipul de produse/ servicii pe care le oferă compania.
Într-o industrie competitivă, marketingul digital reprezintă unul dintre cele mai importante elemente dintr-un business. SEO este acea ramură din marketing care poate aduce o companie în fața unui număr foarte mare de oameni, în doar câteva secunde.
Conform statcounter, în România, Google este cel mai folosit motor de căutare, acaparând peste 97% din căutările de pe internet. Statistici din urmă cu câțiva ani arătau că mai mult de 75% din oamenii care folosesc motorul de căutare Google nu se uită niciodată pe pagina 2 sau mai departe.
Acestea fiind spuse, nu este de mirare de ce este extrem de important SEO în procesul de marketing. SEO ajută companiile să își aducă conținutul, produsele, serviciile în fața milioanelor de utilizatori și potențiali clienți. Mai mult, SEO este o metodă foarte bună de creștere a traficului și de sporire a vânzărilor.
O strategie bună de SEO poate crește business-ul fără investiții, iar poziționarea acestuia în primele rezultate din Google poate oferi o încredere deosebită percepută de utilizatori (creștere organică).
Ce face un Specialist SEO?
Cu toate că nu am dat prea multe detalii despre cum se face SEO, sper că ai înțeles cât de cât importanța și rolul SEO în activitatea de marketing. Oricum, sunt sigur că vei înțelege mult mai bine în momentul în care vei vedea, cu exemple, ce face un Specialist SEO în activitatea sa zilnică.
Un Specialist SEO este responsabil pentru performanța website-ului, mai exact în ceea ce privește indexarea și optimizarea sa în motoarele de căutare. Un specialist SEO trebuie să dețină o varietate de abilități pentru a ajuta la îmbunătățirea performanței site-ului web, atât de natură tehnică, cât și non-tehnică.
Pe de-o parte, specialistul SEO testează, analizează și modifică structura și conținutul site-ului, astfel încât acesta să fie bine optimizat pentru motoarele de căutare. Acesta este responsabil de conținutul care se indexează în motoarele de căutare și se asigură că este relevant pentru utilizator, precum și că oferă o experiență pozitivă pentru acesta.
Pe de altă parte, acesta este responsabil de creșterea autoritătății domeniului (fiecare domeniu înregistrat pe internet are o autoritate în motoarele de căutare – un scor). Autoritatea domeniului (ex. www.thestudent.ro) este importantă în SEO, deoarece poate influența timpul de indexare și poziția în rezultatele căutărilor în Google pe diverse pagini sau articole din website.
Tehnicile prin care un Specialist SEO face optimizările pentru motoarele de căutare sunt diverse, dar de cele mai multe ori le vei vedea sub forma de: SEO on-page, SEO off-page și SEO Tehnic (indexare, compatibilitate cu dispozitivele mobile, acces la crawlere și arhitectura site-ului web).
Cum arată activitatea zilnică a unui Specialist SEO?
Rolul unui Specialist SEO poate fi diferit, în funcție de locul în care își desfășoară activitatea (angajat într-o companie, angajat într-o agenție seo, consultant etc). Spre exemplu, dacă acesta lucrează într-o agenție de marketing, este posibil ca rolul său să fie concentrat doar pe un proiect, cu atribuții clare: un audit, un research pe cuvinte cheie, o strategie de content etc.
Totuși, indiferent de locul în care acesta lucrează, un Specialist SEO își va concentra activitatea pe câteva concepte de SEO extrem de importante:
1. Research
Înainte de a se apuca de treabă, este absolut necesar ca Specialistul SEO să înțeleagă activitatea companiei, precum și obiective acesteia. De asemenea, un Specialist SEO trebuie să cerceteze industria (piața, competitorii, produsele etc) pentru a putea vedea contextul în care va face îmbunătățirile pe website.
Tot în această etapă intră auditul pe care specialistul îl va face pe website-ul companiei:
- Viteza de încărcare a paginilor
- Conținutul din cadrul website-ului
- Categoriile, Titlurile și alte elemente de text din cadrul website-ului
- Arhitectura site-ului
- Structura de internal-linkling
- Mulți alți factori care pot afecta performanța website-ului în motoarele de căutare
2. Optimizare
După ce a identificat toate problemele website-ului, Specialistul SEO va începe procesul de optimizare pentru motoarele de căutare. În acest moment, aducem în discuție cele trei ramuri din SEO despre care vorbeam mai devreme:
- SEO on-page
Elementele din cadrul website-ului pe care le putem vedea și pe care le putem îmbunătăți (content, linkuri etc) - SEO off-page
Elementele care nu depind de site: acțiunile întreprinse în afara site-ului web, ca de exemplu construirea unei strategii de link-uri externe, cum ar fi linkuri date de către alte website-uri către site-ul nostru. - SEO tehnic
Tehnicile de îmbunătățire a performanței website-ului în ceea ce privește indexarea și afișarea acestuia mai sus în rezultatele afișate (compatibilitatea cu dispozitivele mobile, link-uri dăunătoare, viteza de încărcare, securitate etc).
3. Conținut & Cuvinte cheie
Partea de conținut este cea la care mă pricep cel mai bine. În această etapă, este vorba de optimizarea conținutului (textului) care este expus în paginile sau articolele website-ului. Un Specialist SEO trebuie să identifice cuvintele cheie (keywords) cu ajutorul programelor/ tool-urilor online și să optimizeze acest proces astfel încât să rankeze mai sus în rezultatele din motoarele de căutare.