Ariana Dudună, președinta Asociației Elevilor din Constanța (AEC) este de părere că oriunde pot apărea relații toxice, în orice mediu, pătură socială sau tip de conviețuire, iar când vine vorba de licee nu există cazuri izolate.

Pedepsirea bullyingului

În cazurile unde este prezentă agresiunea verbală, fizică sau sexuală, bullyingul devine o chestiune penală, iar victimele acestei nedreptăți pot apela la organele competente, Poliție sau Parchet, specifică adolescenta care susține faptul că AEC are abilitatea de a ajuta elevii cu îndrumare juridică.

Mai există și profesori care își agresează elevii, fie verbal, fizic sau, în cele mai grave cazuri, sexual, iar în majoritatea cazurilor instituția de învățământ gestionează prost situația, a mai adăugat tânăra.

O altă problemă subliniată de Ariana este că odată cu evoluția tehnologiei se ajunge la răspândirea bullyingului în toate mediile posibile, nu doar ”pe drumul spre școală sau în clasă”, explică Ariana Dudună. Acestea fiind spuse, nu trebuie să dăm vina pe tehnologie ci, mai degrabă, să gestionăm cauzele.

Interviul complet cu Ariana Dudună

În cadrul proiectului ENTR, președinta Asociației Elevilor din Constanța a răspuns la mai multe întrebări legate de fenomenul relațiilor toxice în liceele din România:

Reporter: Relațiile toxice între colegi. Există ele astăzi în liceele din Constanța? Dacă da, cum se manifestă ele?

Ariana Dudună: Da, relațiile toxice există între elevii din județul Constanța și nu numai, în toată țara. Există cazuri de bullying, există situații în care elevii nu au relații de prietenie așa cum ar trebui, între ei, în care nu se respectă între ei, se ajunge la cazuri de hărțuire, da, există. Aceste cazuri se manifestă în multiple moduri, dar de cele mai multe ori ele pleacă de la o excluziune dintr-un grup social. Deci atunci când vorbim de bullying victima ajunge să fie exclusă în diverse moduri, să fie marginalizată prin diferite mijloace. Și aici vorbim de agresiuni verbale, agresiuni fizice în cazuri mai grave, mai vorbim și de cyberbullying, deci umilire pe internet, prin mesaje, astfel încât victima nu se poate simți în siguranță.

Rep.: Constați un fenomen al relațiilor toxice în rândul liceenilor? Sau vorbim doar de cazuri izolate? Ce se întâmplă cel mai frecvent cu victimele din relațiile toxice? Cum își schimbă ele comportamentul, viața?

A.D.: Toate aceste întâmplări, situațiile de bullying, de relații toxice, de intimidări, de agresiune nu sunt din păcate cazuri izolate, ci au ajuns să fie un fenomen pe care îl putem găsi în aproape fiecare sală de clasă. Este o situație tragică, de multe ori cadrele didactice, personalul unității de învățământ nu știu cum să gestioneze astfel de situații. În contextul în care victima ajunge să fie agresată, de cele mai multe ori începe să adopte diverse comportamente, să se integreze mai greu din punct de vedere social, să aibă stimă de sine mai scăzută și o expunere constantă la astfel de agresiuni poate duce, pe termen lung, la stări de anxietate, de depresie și alte situații mai grave.

Rep.: Cum a evoluat fenomenul relațiilor toxice în ultimii 10 ani? Există relații toxice și între elevi-profesori sau profesori-elevi? În calitate de lider AEC, ai sesizat vreodată la ISJ, Poliție, Protecția Copilului sau altă instituție cazuri abuzive între elevi sau ale profesorilor asupra elevilor? 

A.D.: În ultimii 10 ani, bullyingul și tot fenomenul relațiilor toxice a evoluat destul de mult din perspectiva faptului că este mult mai dificil ca o persoană care ajunge să fie victima unei agresiuni să poată să se simtă în siguranță. În trecut, bullyingul poate se întâmpla doar în sala de clasă sau poate pe drumul spre casă, acum el se poate întâmpla oriunde având în vedere evoluțiile tehnologice. Deci, eu dacă sunt victima bullyingului, pe lângă faptul că sunt agresat la școală, pot să fiu agresat și acasă prin mesaje, fotografii pe internet etc. Totuși, nu trebuie să blamăm tehnologia pentru aceste situații, ci să realizăm că aceste fenomene au o altă cauză. Din păcate, există și aceste situații de bullying, relații toxice și agresiuni și între profesori și elevi. Există profesori care își agresează elevii, există astfel de situații, nu putem să negăm existența lor. Există și situații mai grave, avem cazuri de agresiuni sexuale realizate de către un profesor asupra unui elev și aceste cazuri denotă un comportament complet neprofesional, care nu este demn de meseria de profesor. De foarte multe ori cazurile de bullying, fie că sunt între profesori-elevi, elevi și elevi etc, pot să constituie și fapte penale și atunci când se întâmplă o astfel de situație ar trebui să fie sesizate organelor competente. Dacă fapta intră în penal nu ar trebui să se ducă situația doar la ISJ sau intern, în școală, ar trebui să fie sesizat și Parchetul, deci să se intre în procedură penală. În cazurile în care am fost contactați, în bullying, am oferit (Asociația Elevilor din Constanța, n.red.) sprijin victimelor din perspectiva de consiliere juridică, i-am ajutat, le-am explicat ce pași ar trebui să urmeze cu sesizările, din această perspectivă. Și dacă un elev se confruntă cu un astfel de caz, fie că este vorba de un profesor care îl agresează sau un alt elev și nu știe ce ar trebui să facă ne poate contacta și îl vom ajuta cu pașii pe care trebuie să îi urmeze.

Distribuie:

Student la facultatea de Traducere și Interpretare din cadrul Universității de Construcții București. Scriu articole de plăcere, jurnalismul fiind una dintre pasiunile mele și sper să reușesc în viață mergând pe acest drum.