Veste extraordinar de tristă pentru educația din România! În jur de 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcționali.

42% dintre elevi, analfabeți funcționali

Se pare că elevii români sunt analfabeți funcționali. Majoritatea nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat. De asemenea, aceștia nu pot interpreta și nu pot argumenta diverse ipoteze și nici nu pot stabili asemănări sau diferențe între fapte/personaje. Mai grav este și faptul că nu pot forma concluzii, conform Raportului național privind nivelul de literație din România.

La acest sondaj au participat peste 47.000 de elevi din toate regiunile țării pe o perioadă de 15 luni. De asemenea, testele au fost realizate atât la sate cât și la orașe, măsurând competențele de literație pentru elevii claselor I-VIII.

În urma acestui sondaj, elevii din România se află la aproximativ 7 puncte peste nivelul nefuncțional al literației. Nivelul maxim este de 20, astfel încât, elevii români sunt mai aproape de nivelul nefuncțional decât de cel funcțional.

Nivelurile conform BRIO

Nivelul Nefuncțional (0-20)

  1. localizează informație enunțată explicit într-o propoziție simplă sau în propoziții alăturate;
  2. această localizare are loc atunci când propozițiile sunt evidențiate în text și nu există contradicții sau negații duble în conținutul acestora;
  3. identifică personajele, locul sau timpul evenimentelor din text doar atunci când ele sunt explicit enunțate.

Nivelul Minim funcțional (21 – 50)

  1. localizează informație enunțată explicit în structuri de text complexe;
  2. poate localiza informațiile chiar și atunci când sunt enunțate în propoziții neevidențiate sau
    când există aspecte potențial contradictorii sau negații multiple în cadrul textului;
  3. identifică relații între personaje, locul sau timpul evenimentelor din text, fără ca acestea să
    fie explicit formulate, ci folosindu-se de cunoștințele sale deja existente sau de experiența de
    viață;
  4. identifică ideea principală sau tema unui text, chiar dacă nu este explicitată;
  5. face distincția între informații principale și detalii;
  6. deduce concluzia simplă, globală dintr-un argument;
  7. înțelege sensul cuvintelor și expresiilor mai puțin familiare folosindu-se de context sau
    judecând sensul lor pe baza întregului text;
  8. poate așeza faptele, evenimentele, etapele unor procese dintr-un text dat în ordinea corectă
    din punct de vedere cronologic.

Nivelul Funcțional (51 – 100)

  1. interpretează și integrează idei și informații din text;
  2. stabilește și interpretează relații de tip cauză-efect;
  3. atribuie corect consecințele și cauzele posibile ale unor evenimente sau comportamente;
  4. face inferențe complexe și interpretează ipoteze;
  5. stabilește asemănări și diferențe între personaje, fapte, evenimente, stări, trăsături sau
    concepte;
  6. desprinde concluzia dintr-o suită de argumente;
  7. desprinde mesajul global al textului;
  8. identifică generalizări făcute sau sugerate în text.

Acest lucruri sunt foarte îngrijorătoare mai ales pentru educația din România. Ministerul Educației ar trebuie să ia urgent măsuri pentru a îndrepta această situație. Nu se poate ca un copil să învețe mecanic niște opere care datează de zeci de ani, din care nu înțelege nimic și nici măcar nu este de interes. Nu mai spun faptul că după 1-2 ani de la BAC uită complet tot ceea ce au tocit.

 

 

Share.

Alex are o experiență de peste 5 ani în presa online, precum și în content writing. Am scris pentru site-uri de top de știri din România pe diferite subiecte, cu preponderență pe internațional și educație. Acum, fac parte din echipa The Student și îmrepună vom duce proiectul la următorul nivel.