Comisia Europeană a făcut un raport cu privire la educația din România, făcând o comparație cu obiectivele Spațiului European al Educației, iar lucrurile constatate nu sunt tocmai plăcute.
Raportul se bazează pe date acumulate în anul 2021. El arată că țara noastră înregistrează rezultate mult sub media europeană și sub obiectivele UE cu privire la educația timpurie, rata de părăsire timpurie a școlii și învățământul superior.
Raport șocant al Comisiei Europene despre educația din România
Potrivit raportului, în țara noastră rata de participare la educația timpurie a scăzut față de anul 2014. În România rata de înscriere între vârsta de trei ani și vârsta de începere a învățământului obligatoriu este cea mai scăzută din Europa.
Testele PISA au arătat că ponderea elevilor care au un nivel redus al abilităților de citire, matematică și științe este aproape dublu față de media europeană. Totodată, elevii din mediile dezavantajate social-economic sunt afectați disproporționat. Diferența între rezultatele acestora și cele ale elevilor din medii avantajate echivalează cu 2,5 ani de școală. De asemenea, pierderile de studiu cauzate de pandemia de coronavirus riscă să agraveze situația.
În același timp, conform raportului Comisiei Europene, cheltuielile publice pentru educație sunt printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană. În special în comunitățile rome și în zonele rurale, rata de părăsire timpurie a școlii rămâne ridicată. Acest lucru va avea consecințe grave asupra pieței muncii și în privința incluziunii sociale.
Salariile mici ale profesorilor afectează sistemul de învățământ
În raport mai scrie că populația cadrelor didactice este relativ tânără, iar România se bazează pe acest lucru pentru a îmbunătăți rezultatele educaționale. Totuși, nici formarea inițială, nici cea continuă a profesorilor nu se aliază la nevoile de bază. Salariile reduse au un efect negativ asupra activității profesiei didactice. Din această cauză, România are dificultăți atunci când vine vorba despre atragerea de profesori calificați către școlile dezavantajate și asigurarea unui număr suficient de specialiști.
Rata de participare la învățământul superior este în continuare scăzută, ceea ce duce la o lipsă a profesioniștilor de înaltă calificare.